خصوصيات امام حسن (ع) – شجاعت امام

خصوصيات امام حسن (ع) – شجاعت امام
امام مجتبي (ع) در جنگ جمل، در ركاب پدر خود امير مؤمنان (ع) در خط مقدم جبهه مي‌جنگيد و از ياران دلاور و شجاع علي (ع) سبقت مي‌گرفت و بر قلب سپاه دشمن حملات سختي مي‌كرد.
پيش از شروع جنگ نيز، به دستور پدر، همراه عمار ياسر و تني چند از ياران امير مؤمنان (ع) وارد كوفه شد و مردم كوفه را جهت شركت در اين جهاد دعوت كرد.
او وقتي وارد كوفه شد كه هنوز «ابو موسي اشعري» يكي از مهره‌هاي حكومت عثمان بر سر كار بود و با حكومت عادلانه امير مؤمنان (ع) مخالفت نموده و از جنبش مسلمانان در جهت پشتيباني از مبارزه آن حضرت با پيمان شكنان جلوگيري مي‌كرد، با اين كار حسن بن علي (ع) توانست بر رغم كار شكني‌هاي ابو موسي و همدستانش متجاوز از 9 نفر را از شهر كوفه به ميدان جنگ گسيل دارد..
نيز در جنگ صفين، در بسيج عمومي نيروها و گسيل داشتن ارتش امير مؤمنان (ع) براي جنگ با سپاه معاويه، نقش مهمي به عهده داشت و با سخنان پرشور و مهيج خويش، مردم كوفه را به جهاد در ركاب امير مؤمنان (ع) و سركوبي خائنان و دشمنان اسلام دعوت نمود.
آمادگي او براي جانبازي در راه حق به قدري بود كه امير مؤمنان (ع) در جنگ صفين از ياران خود خواست كه او و برادرش حسين بن علي (ع) را از ادامه جنگ با دشمن باز دارند تا نسل پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ با كشته شدن اين دو شخصيت از بين نرود.

مهدي پيشوايي ـ سيره پيشوايان، ص93

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.