گذري کوتاه بر زندگي امام صادق(ع)

گذري کوتاه بر زندگي امام صادق(ع)
حضرت صادق تا سن 12 سالگي معاصر جد گراميش حضرت سجاد بود و مسلما تربيت اوليه او تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته و امام (ع) از خرمن دانش جدش خوشه چيني كرده است .
پس از رحلت امام چهارم مدت 19 سال نيز در خدمت پدر بزرگوارش امام محمّد باقر (ع) زندگي كرد و با اين ترتيب 31 سال از دوران عمر خود را در خدمت جد و پدر بزرگوار خود كه هر يك از آنان در زمان خويش حجت خدا بودند، و از مبداء فيض كسب نور مي نمودند گذرانيد.
بنابراين صرف نظر از جنبه الهي و افاضات رحماني كه هر امامي آن را دارا مي باشد، بهره مندي از محضر پدر و جد بزرگوارش موجب شد كه آن حضرت با استعداد ذاتي و شمّ علمي و ذكاوت بسيار، به حد كمال علم و ادب رسيد و در عصر خود بزرگترين قهرمان علم و دانش گرديد.
پس از درگذشت پدر بزرگوارش 34 سال نيز دوره امامت او بود كه در اين مدت (مكتب جعفري ) را پايه ريزي فرمود، و موجب بازسازي و زنده نگهداشتن شريعت محمدي (ع) گرديد.
زندگي پربار امام جعفر صادق (ع) مصادف بود با خلافت پنج نفر از بني اميه (هشام بن عبدالملك – وليد بن يزيد – يزيد بن وليد – ابراهيم بن وليد – مروان حمار) كه هر يك بنحوي موجب تاءلم و تاءثر و كدورت روح بلند امام معصوم (ع) را فراهم مي كرده اند، و دو نفر از خلفاي عباسي (سفاح و منصور) نيز در زمان امام (ع) مسند خلافت را تصاحب كردند و نشان دادند كه در بيداد و ستم بر امويان پيشي گرفته اند. چنانكه امام صادق (ع) در 10 سال آخر عمر شريفش در ناامني و ناراحتي بيشتري بسر مي برد.
چهارده اختر تابناك ( زندگاني چهارده معصوم عليهم السلام )
نويسنده : احمد احمدي بيرجندي – http://www.ghadeer.org/tarix/akhtar-14/fehrest.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.