سيماي علمي امام صادق (ع) 2

سيماي علمي امام صادق (ع) 2
به برکت رهنمودهاي امامان ما، به ويژه امام صادق عليه السلام. فقيهان برجسته اي در شيعه پرورش يافتند که تفکر ديني و مرام اهل بيت عليهم السلام را به صورتي دقيق، عميق، گسترده و متقن، نشر دادند و در تأليفاتشان، آبروبخش مکتب جعفري شدند. مجموعة 25 جلدي «الذريعه» از شيخ آقابزرگ تهراني از جمله منابعي است که تأليفات و آثار علمي عالمان شيعه را که ميراث دار علوم امام صادق عليه السلام بودند، معرفي کرده است.
حوزة علمية نجف اشرف که قدمتي هزار ساله دارد و به دست دانشمند برجستة شيعه، شيخ طوسي تأسيس و بنيان گذاري شده و در طول تاريخ، عالمان و فقيهان بسياري را به عالم اسلام تحويل داده است، از برکات مکتب حديثي و فقهي امام صادق عليه السلام است و حوزه هاي علمية ديگري که در مشهد، اصفهان، قم، کربلا، کاظمين، حله و… پديد آمدند و منشأ آثار فراوان شدند، شاخه هايي از همين شجرة طيبة علمي امامان عليهم السلام مي باشند.
«کتب اربعه» که از معتبرترين منابع حديثي شيعه است، از ذخاير ارزشمند اين مکتب است. تنها کتاب «کافي» از مرحوم کليني که در قرن چهارم مي زيست، 16199 حديث دارد و کتاب هاي ديگري همچون تهذيب، استبصار و من لا يحضره الفقيه، از شيخ طوسي و شيخ صدوق، ماية مباهات و فخر شيعه اند3 و در همة اينها، کلمات و احاديث نوراني امام صادق عليه السلام مي درخشد و روايات آن حضرت، مستند اصلي استنباط هاي فقها در مورد احکام شريعت و فقه غني شيعه است. ( جواد محدثي – نشريه پرسمان – شماره 121- بهمن 91)
http://www.porseman.net/node/3554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.