حضور فرد افسرده در عزا داری

حضور فرد افسرده در عزا داری

آيا حضور فرد افسرده در مراسم اهل بیت(علیه السلام) برای او ضرر دارد؟
افسردگی با غمگینی و قبض روحی که هر از چند گاهی به سراغ همه انسان ها حتی اولیاء الهی می‌آید، فرق دارد. افسردگي از نظر شدت، زمان، سطوح و ابعاد اثر، از غمگيني بيشتر است.
علل افسردگی
افسردگی ممکن است ریشه شناختی، جسمی – زیستی، اجتماعي، عاطفی و ژنتیکی داشته باشد.
فرد افسرده همه چیز را تیره می‌ببیند. او به دلیل تحریف‌های هيجاني و شناختی حاصل از علل افسردگي، زندگی و دیگران و آینده و خدا را تار و سياه و خاکستری می بیند و زندگی و حتي كار خدواند رحمان و حكيم را غیر عادلانه تفسیر می کند به گونه ای که شرور زندگي را برخیراتش غلبه مي‌دهد طوري كه زندگي ارزش زیستن ندارد. ممکن است این فرد با شنیدن مصیبت ها بر باورهای غلط خود پافشاری کند وتاییدی بر آنها بداند. پس ارزیابی سطح بینش و افکار واحساسات فرد افسرده نسبت به خود ، دیگران ، خدا و زندگی مهم است اگر مشکل دار باشد می توانیم از جلوه و‌آموزه های دیگر دین برای کمک به او استفاده کنیم مثل زیارات،دیدار علما ربانی،و….
چند نکته روان شناختی
1- در مواجه کردن فرد افسرده با جلوه های دینی حساس باشیم و گزينش كنيم. ممکن است با شرکت در مراسم سوگ، روضه و مرثیه سرایی حال فرد بدتر شود، اما با رفتن زیارت و….حالش بهترشود
2- البته و صد البته، عمق باورهای فرد بسیار مهم است اگر باورها سطحی باشد ممکن است فرد آسیب ببیند ولی باورهای عمیق و به قول آلپورت دینداری درون ذاتی(نه برون ذاتی مثل همرنگی،ریا و…)می تواند حامی فرد باشد و حتی در مراسم سوگ نیز زینب وار در سخت ترین گرفتاری ها جز زیبایی نبیند (ما رایتُ الا جمیلا)
3- برخي از افراد متدين افسرده خود را ملامت مي‌كنند كه من فرد متديني نيستم چون اگر بودم با دينداري به آرامش مي‌رسيدم. برخي از افراد هم ممكن است همين سخن را در باره فرد متدين بگويند. در پاسخ بايد گفت برخي از علل افسردگي ‍ژنتيكي و زيستي و هورموني است بنابراين شما تقصیري نداريد و در برابر بايد از روان‌پزشك و روان‌شناس باليني حاذق و متدين كمك بگيريد.

پی نوشت :
1- سايت گفتگوي ديني، انجمن مشاوره

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.