#خیانت

#خیانت

✍انسان در نزد خداوند ستوده شد؛ زیرا بار امانت را به دوش کشید و امین خداوند گردید. چنان‌که خداوند گزارش این مطلب را در قرآن داده و می‌فرماید: ما بار امانت را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها نهادیم و آنها از این مسؤولیت شانه خالی کردند، امّا انسان آن را به عهده گرفت؛ گرچه امانت را نماز و ولایت معنی کرده‌اند، امّا معنای عام دارد.

?پیامبرصلی الله علیه وآله ما با عنوان محمّد امین شناخته می‌شود و چنین است که خیانت در همه شکل‌ها زشت و نفرت‌انگیز است و نه تنها ارزش انسان را می‌کاهد؛ بلکه او را بدهکار می‌کند.

?يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(27)وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ(28)
ای کسانی که ایمان آورده‌اید به خدا و رسول و امانت‌هایی که سپرده شده خیانت نکنید؛ در حالی که (حقّ را) می‌دانید و بدانید که اموال و فرزندان برای آزمایش هستند و پاداش بزرگ نزد خداست.(انفال/27و28)

این آیه شاید اشاره‌ای به دلیل خیانت داشته باشد که مال و فرزندان در انسان انگیزه‌هایی برای خیانت می‌شوند، تا جایی که انسان به خداوند و رسول و امانت‌ها (قرآن، امامت، و امانت‌های معمولی) خیانت می‌کند.
خداوند از زنانی که خیانت کردند، نیز نام می‌برد. هرچند آنان در نزد پیامبر بودند. مثل همسر حضرت نوح و لوط علیه ما السلام.
و داستان زلیخا و یوسف‌علیه السلام و ناکامی همسر عزیز مصر،کاملاً عبرت‌انگیز است.

?راهکارهای دوری از گناه سلسله مباحث خیانت، نوشته عزیزالله حیدری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.