سلام.دف زني وآوازخواني در جشن عروسي حضرت فاطمه بوده؟

سلام.دف زني وآوازخواني در جشن عروسي حضرت فاطمه بوده؟

پاسخ: آنچه از كتب معتبر در مورد نحوه برگزاري مراسم عروسي حضرت زهرا و علي عليهما السلام وارد شده تنها اين است كه در شب عروسي، دختران عبدالمطلب و بني هاشم و زنان مهاجر و انصار و در پيشاپيش آنان، زنان پيامبر(صلي الله عليه و آله) عروس نور را در اين راه همراهي مي‌كردند. ام سلمه، عايشه، حفصه و معاذه براي اين عروس و داماد شعر مي‌خواندند. ديگران نيز اول بيت هر شعري را تكرار مي‌كردند و تكبير مي‌گفتند. (بحارالانوار: ج 43، ص 97)
اين روايت نشان مي دهد كه در عروسي آن بزرگواران دست زدن و صوت زدني در كار نبوده است اما نكته اي كه اينجا خوب است مطرح شود اين است كه روايتي كه در آن دست زدن در عروسيها را منع كرده باشد وجود ندارد مگر اينكه اين دست زدن و صوت زدن كار را به لهو و لعب برساند كه در اين صورت يقينا حرام است و باطل است.
علماي ما نيز در اين رابطه اين فتواها را داده اند:
آيات عظام امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى و مكارم: اگر به طور متعارف و غير لهوى باشد، اشكال ندارد.(آيت‏الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 538 و 539 آيت‏الله صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1581 آيت‏الله تبريزى، استفتاءات، س 1051 آيت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1181 و 1180 آيت‏الله بهجت، توضيح‏المسائل، متفرقه، م 30 دفتر امام.)
آيت‏الله نورى: اگر جلف و سبك نباشد، اشكال ندارد.( آيت‏الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 584)
آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: دست زدن فى نفسه (به تنهايى)، اشكال ندارد.( آيت‏الله تبريزى، استفتاءات، س 1051 آيت‏الله سيستانى Sistani.org ،موسيقى ش 5.)
آيت‏الله وحيد: احتياط واجب در ترك آن است.( دفتر آيت‏الله وحيد)
پس از ذكر مسئله كف زدن و صوت زدن خوب است اشاره اي هم به مسئله دف زدن و استعمال موسيقي داشته باشيم چرا كه متاسفانه اكنون اين مسئله خيلي بيشتر در مراسمات عروسي استفاده ميشود و استدلال آنها هم اين است كه در مراسم ازدواج حضرت زهرا و حضرت علي عليهما السلام نيز دف زده مي شده است لذا در جواب عرض مي كنيم كه به طور كلي سه روايت وجود دارد كه به صورت غير مستند و بدون مدرك مطالبي دارند مبني بر جواز استعمال دف (دايره )در خصوص عروسي، كه يكي از آنها روايت مربوط به عروسي حضرت زهرا سلام الله عليها است (مستدرك 13/218 , 304 , 305) لكن همان گونه كه گفتيم اين روايات مستند نيست و روايات ضعيفه اي هستند كه از اعتبار كافي ميان علما برخوردار نيستند .
قابل توجه اينكه: بسياري از فقها دف را به صورت مطلق بر اساس ديگر رواياتي كه به صورت مطلق از آن نهي شده حرام دانسته اند و برخي قايل به جواز آن همراه با كراهت در عروسي شده اند بنا به تصريح برخي از قائلان به جواز، دف بايد بدون زنگوله باشد. اما همين علما هم دركل آن را جايز نمي شمارند. (جواهر الكلام 41/ 51-52 , رياض المسائل 13/265 ,267 المبسوط 8/224 , المختصر النافع 2/287 , كشف اللثام , 10/296 , تذكره الفقهاء(ق)2/287 , مجمع الفايده 12/340 , مسالك الافهام 14/ 183 كتاب الشهادات (گلپايگاني) 122) .
پس هيچ مدرك و سند معتبري دال بر دف زدن و كف زدن و صوت زدن در عروسي اين بزرگواران وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.