ذبیح الله

ذبیح الله

ذبیح چه کسی بود؟ اسماعیل یا اسحاق؟
رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) از نسل حضرت اسماعیل هستند و همین مساله ظاهرا برای یهودیان انگیزه ای ساخته، تا با توانمندی های خود در زمینه تحریف، اسحاق را به عنوان ذبیح معرفی کنند و این مساله را از افتخارات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) حذف کنند. و به تبع این غرض یهودیان، روایاتی از سوی یهودیان تازه مسلمان شده جعل شد (اسرائیلیات) و در بین مسلمانان مطرح شد که در نتیجه آن بعضی از مسلمانان نیز معتقد هستند، ذبیح اسحاق بوده است.(1) عبد اللّه عبّاس نیز می گوید یهویان دروغ گفتند که ذبیح اسحاق بوده، ذبیح اسماعیل بوده است.(2) روایات شیعه در معرفی حضرت اسماعیل به عنوان ذبیح بسیار است.
در قرآن نیز مساله به صراحت بیان نشده است. اما آنچه با ظواهر آیات مختلف قرآن هماهنگ است این است كه ذبیح اسماعیل بوده است، زیرا: در یك جا مى‏ خوانیم: «وَ بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِیًّا مِنَ الصَّالِحِینَ[صافات/۱۱۲] ما او را بشارت به اسحاق دادیم كه پیامبرى بود از صالحان» این تعبیر به خوبى نشان مى ‏دهد كه خداوند بشارت به تولد اسحاق را بعد از این ماجرا و به خاطر فداكاریهاى ابراهیم به او داد، بنا بر این ماجراى ذبح مربوط به او نبود. به علاوه هنگامى كه خداوند نبوت كسى را بشارت مى‏دهد، مفهومش این است كه زنده مى‏ماند، و این با مساله ذبح در كودكى سازگار نیست. ثانیا: در آیه ۷۱ سوره هود مى ‏خوانیم«فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ وَ مِنْ وَراءِ إِسْحاقَ یَعْقُوبَ: او را به تولد اسحاق بشارت دادیم و نیز به تولد یعقوب بعد از اسحاق» این آیه نشان مى ‏دهد كه ابراهیم مطمئن بود اسحاق مى ‏ماند و فرزندى همچون یعقوب از او به وجود مى‏ آید، بنا بر این نوبتى براى ذبح باقى نخواهد ماند.(3)
(1). بعضی از اهل تسنن معتقدند که ذبیح اسحاق بوده : تفسیر نمونه، ج‏۱۹، ص۱۱.
(2). رک:روض الجنان، ج‏۱۶، ص ۲۱۱.
(3). تفسیر نمونه، ج‏۱۹، ص ۱۱۹.
http://www.soalcity.ir/node/2223

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.