? بسوی جامعه‌ی شایسته / جلسه ۲

? بسوی جامعه‌ی شایسته / جلسه ۲

✅ برای رسیدن به #جامعه_شایسته یا #مدینه_فاضله، براساس مکتب وحی، یک فرمول بیشتر نداریم و آن #مکارم_اخلاق است.

✅ حضرت علی (ع) فرمودند: مکارم اخلاق یعنی داشتن ١٠ خصلت؛ سخاوت، حیاء، صدق، اداء امانت، تواضع، غیرت، شجاعت، حلم، صبر، شکر.

✅ ١. #سخاوت:
از نظر لغت بمعنای بخشش است. جود، رتبه متعالی سخاوت است. جواد، کسی است که بدون درخواست بخشش می‌کند و آنچه بخشیده را کوچک می‌شمارد.

✅ در قرآن، سخاوت در ۳ شکل استفاده شده است: اعطاء مال، اطعام نیازمندان، انفاق در راه خدا
از منظر #قرآن، مؤمن راستین سخاوتمند است.
“ای کسانیکه ایمان آورده‌اید، شما را به تجارت پر سودی راهنمایی کنم که از عذاب دردناک نجات می‌دهد؟ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و در را خدا بواسطه مال و جان خود جهاد کنید، این برای شما بهتر است اگر بدانید” [صف/١٠و١١]

✅ حضرت علی (ع) فرمودند: از خدا حیا دارم که دستی سوی من بیاید و آن را خالی برگردانم! امام کاظم (ع) هم فرمودند: کسی صالح نیست مگر اینکه سخاوت داشته باشد.

✅ جوانی خدمت پیامبر رسید و گفت: پدرم از دنیا رفته و انباری از خرما به جا گذاشته و شما را وصی قرار داده تا آن را انفاق کنید. حضرت همه را انفاق کرده و فرمودند: “اگر یک دانه خرما بدست خودش انفاق کرده بود بهتر از این بود که تمام آن را بدست من انفاق کرد! خدا می‌خواهد تا بندگان با گذشتن از مال، از دنیا دور شده و به خدا نزدیک شوند”

⬅️ کسیکه حقیقتا کمک می‌خواهد، سائل نیست بنده خداست. ما واسطه هستیم تا مالی که خدا داده را در اختیارش بگذاریم. اگر به این سمت تغییر کنیم، جامعه شایسته خواهیم داشت.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه احیاء شب ۲١ #رمضان_۱۳۹٥
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.