✍گناه حرام‏خوارى‏

#سخن_علماء
#حجت_الاسلام_انصاریان

✍گناه حرام‏خوارى‏

⭕️گناه حرام‏خوارى، گناهى است كه به شكم چنگ مى‏اندازد.
فضل بن ربيع مى‏گويد: شريك بن عبدالله بن سنان نخعى در روزى كه او را به دربار مهدى عباسى، قبل از هارون، آوردند، مهدى عباسى به او گفت: شريك! نمى‏گذاريم از اين دربار بروى، مگر بعد از اين كه يكى از اين سه كار را قبول كنى:
?يا رئيس قو قضائى مملكت بشوى،
?شغل معلمى بچه‏هايم را بپذير.
? امروز ناهار پيش ما بمان.

شريك بن عبدالله بن سنان نخعى به فكر رفت كه اگر در نهايت به هر سه پيشنهاد خليفه نه بگويد، آخرش اين خواهد بود كه خليفه دستور مى‏دهد كه جلاد گردنش را بزند و او در اين صورت، جزو شهداى اصيل عالم مى‏شود، و سخن گفتن با خود را ادامه داد كه: اگر منصب قاضى‏القضاتى مهدى (خليفه عباسى) را بپذيرد، با اين كار، خود را در لبه جهنم قرار مى‏دهد، و از طرفى، در صورت پذيرفتن پيشنهاد معلمى بچه‏هاى خليفه، ممكن است آن‏ها پيش او درس بخوانند و فردا رئيس مملكت بشوند و مثل پدرشان بر تمام‏ اهل مملكت ظلم بكنند، او با اين كار خود، شريك ظلمشان مى‏شود؛ چون ظالم‏پرورى كرده و علمش را به دست نااهل داده است، و او نمى‏خواهد ظالم‏پرورى بكند، امّا پذيرش پيشنهاد خوردن يك ناهار با خليفه، عيبى ندارد.

پس به رئيس آشپزخانه گفت، فقط از مغز استخوان و شكر، چند نوع غذا درست كند و براى ناهار بياورد. رئيس آشپزخانه كه شاهد جريان بود، رفت و بعد از دو ساعت آمد و گفت: غذا آماده است؛ سفره را چيده‏ايم بفرماييد! آشپز به آرامى با خودش گفت: اگر شريك بن عبدالله بن سنان امروز اين غذا را بخورد، تا ابد رستگار نخواهد شد؛ يعنى آشپز هم فهميد شريك با خوردن اين ناهار، به چه عاقبت شومى دچار خواهد شد.

⭕️سرانجام شريك بن عبدالله كه غذاى حرام را خورد، هم منصب قاضى‏القضاتى را پذيرفت و هم معلمى بچه‏هاى خليفه را؛ چون گناه، آدم را زمين‏گير مى‏كند، و لقم حرام، تمام نور خدا را از باطن مى‏برد. ?محمود شهابى، ادوار فقه، ج 3، ص 591- 592.

⭕️ماجراى اين عالم، به ما هشدار مى دهد كه خوردن مال حرام، دين‏فروشى مى‏آورد. پس حرام نخوريد! حرام نپوشيد! در خانه حرام زندگى نكنيد! شغل حرام قبول نكنيد! كار حرام نكنيد! رشوه حرام‏ نگيريد! به دنبال قصر نرويد! مال يك مملكت را اختلاس نكنيد! چرا كه به طور قطع به دين‏فروشى دچار مى‏شويد. خيلى جمله كوبنده‏اى است وكوه‏ها تحمّلش را ندارند: «وَاللهِ بِعْتُ دِينِى.» به خدا سوگند! من دينم را فروخته‏ام.

_____________
✅ کانال نجات از گناه
https://telegram.me/joinchat/BgS9GT7uXr0EY-5TLCp9Tg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.