? جایگاه معنوی حضرت ابوالفضل علیه السّلام :

? جایگاه معنوی حضرت ابوالفضل علیه السّلام :

مقام والای عباس بن علی‏”ع‏”بسیار است. که نشانگر تقوای اوست. تعابیر بلندی که در #زیارتنامه اوست، گویای ‏آن است. این زیارت که از قول حضرت صادق‏”علیه السّلام‏” روایت ‏شده، از جمله چنین دارد: “السلام علیک ایها العبد الصالح، المطیع لله و لرسوله و لامیر المؤمنین و الحسن و الحسین…
اشهد الله انک مضیت علی ما مضی به البدریون و المجاهدون فی سبیل الله المناصحون فی‏جهاد اعدائه المبالغون فی نصره اولیائه الذابون عن احبائه… “(1)
که تایید و تاکیدی بر مقام‏ #عبودیت و صلاح و طاعت او و نیز تداوم خط #مجاهدان_بدر و مبارزان با دشمن و یاوران‏ اولیاء خدا و مدافعان از دوستان خداست.

امام سجاد”علیه السلام‏”نیز سیمای درخشان عباس بن‏ علی را اینگونه ترسیم فرموده است: “رحم الله عمی العباس فلقد آثر و ابلی و فدا اخاه ‏بنفسه حتی قطعت‏ یداه فابدله الله عز و جل بهما جناحین یطیر بهما مع الملائکه فی الجنه کماجعل جعفر بن ابی طالب. و ان للعباس عند الله تبارک و تعالی منزله یغبطه بها جمیع الشهداءیوم القیامه‏”.(2)
که در آن نیز مقام ایثار، گذشت، فداکاری، جانبازی، قطع شدن دستانش ویافتن بال پرواز در بهشت، همبال با جعفر طیار و فرشتگان مطرح است و اینکه: عمویم ‏عباس، نزد خدای متعال، مقامی دارد که روز قیامت، همه شهیدان به آن غبطه می‏ خورند و رشک می‏برند.

در زیارت ناحیه مقدسه نیز از زبان حضرت مهدی‏”ع‏”به او اینگونه سلام داده شده ‏است: “السلام علی ابی الفضل العباس بن امیر المؤمنین، المواسی اخاه بنفسه، الآخذ لغده من‏امسه، الفادی له، الواقی الساعی الیه بمائه، المقطوعه یداه… “.(3)
درود بر ابالفضل العباس فرزند امیر مومنان(ع) که خود را فدای برادرش کرد واین #ایثار را ذخیره فردایش نمود و به خاطر تشنگی برادر از نوشیدن آب خود داری کرد و دو دستش در راه خدا قطع شد

?پی نوشت ها:
1. مفاتیح الجنان، ص 435. 2. شیخ عباش قمی، سفینه البحار، ج 2، ص 155. 3. علامه المجلسی، بحار الأنوار، بیروت – لبنان، ناشر: دار إحیاء التراث العربی سال چاپ: 1403 – 1983 م، ج 45، ص 66.
@thaghalain1
#حضرت_ابوالفضل_العباس_علیه‌السلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.