زنده ماندن امام سجاد(عليه السلام)

زنده ماندن امام سجاد(عليه السلام)

گفته اند امام سجاد (عليه السلام) به علت بيماري در كربلا شهيد نشدند، چگونه کسانی كه آنهمه جنايت باور نكردني انجام دادند،كشتن يك بيمار را انجام ندادند؟يا يزيد در شام چنين نكرد؟ آيا غير از بيماري دليل ديگري بوده؟
پاسخ: به يقين تنها علت زنده ماندن امام زين العابدين (عليه السلام), خواست و مشيت الهي بوده است و بيماري تنها يكي از اسباب ظاهري براي عدم وجوب مبارزه و جهاد امام(عليه السلام) بود تا بدين وسيله وجود مقدس امام(عليه السلام) از هرگونه آسيب در امان بماند و آن بزرگوار ادامه دهنده امامت و ولايت باشد و به همين لحاظ هيچ قدرتي را توان آسيب رساندن به آن حضرت نبود و آنجناب سي و پنچ سال زنده ماند و باعث زنده ماندن قيام عاشورا و امامت و ولايت ائمه اطهار عليهم السلام شد.
مرحوم شيخ مفيد در كتاب ارزشمند ارشاد در اين زمينه مي نويسد: امام زين‏العابدين(عليه السلام) در آن هنگام به سبب بيمارى در جهاد شركت نكرد و خداوند او را براى هدايت مسلمانان نگه داشت و نسل رسول الله‏ صلى الله عليه وآله از فاطمه ‏عليها السلام در ذريه امام حسين (عليه السلام) به امام سجاد (عليه السلام) و اولاد او منحصر گرديد.(رك : ارشاد شيخ مفيد، ج دوم)
از حميد بن مسلم نيز نقل شده كه: ما به اتفاق شمر بن ذي الجوشن در خيمه ‏ها عبور ميكرديم تا به علي بن حسين(عليه السلام) رسيديم، ديديم در شدت مرض در بستر غم و بيماري و ناتواني خوابيده است، و با شمر جماعتي از رجاله بودند، گفتند: آيا اين بيمار را بكشيم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بيرحم مردميد!. همين مرض او را خواهد كشت.بدين وسيله شر ايشان را از آن حضرت برگردانيدم.( ارشاد , ج 2, ص 112 و 113؛شيخ عباس قمي، منتهي الامال، ج 1، ص 399؛ شبيه اين مطلب در طبقات ابن سعد، ج ۵، ص ۱۶۳.) اين مطلب نيز مي رساند كه خواست و مشيت الهي بر اين مقدر شد كه آنجناب روز عاشورا بيمار شود و دشمنان هم نتوانند آن بزرگوار را به شهادت برسانند.
http://ahlebayt.porsemani.ir/content/%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D8%B9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.