? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۷

? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۷

✅ سومین عاملی که باعث تغییر مسیر اهل کوفه در حمایت از حضرت سیدالشهداء شد، #شیطان بود.

?امام در یکی از خطبه‌های خود در روز عاشورا فرمودند: “… کشتن فرزندان پیامبر را اراده کرده‌اید چرا که شیطان بر شما غالب شده است …”

✳️ شناخت شیطان

?شیطان از ریشه شَطن بمعنای تمرّد و عصیان است. هر موجودی که از صاحبش تمرّد کند، شیطان نام دارد. اصطلاح شیطان برای موجودی است که انسان را گمراه می‌کند. اگر کسی تابع شیطان شود رفیق او و از حزب اوست. حزب‌شیطان مقابل حزب‌الله است.

?ما راجع به شیطانی صحبت می‌کنیم که همان ابلیس است. ابلیس از طائفه جنّ است.
“همه ملائکه سجده کردند مگر ابلیس، که از طائفه جنّ بود” [کهف/۵۰] چون سجده نکرد از دایره اطاعت خدا خارج و متمرّد شد. به همین دلیل شیطان نام گرفت.

?زمانیکه شیطان از درگاه خداوند رانده شد، از او مهلت خواست. سپس به عزت خداوند قسم یاد کرد که همه را گمراه کند جز بندگان خالص را. خداوند نیز به او مهلت داد. در برخی تفاسیر پایان مهلت، روز قیامت ذکر شده و در برخی دیگر، عصر ظهور امام عصر بیان شده است. [سوره‌ص/۷۳تا۸۳]

?طبق آیات قرآن، شیطان موجودی است که ما را می‌بیند اما دیده نمی‌شود. [اعراف/۲۷]

?و باز طبق قرآن آمده: “از گامهای شیطان پیروی نکنید او دشمن آشکار شما است” [سوره‌ص/۸۳] “حالا که او با شما دشمن است، شما هم با او دشمنی کنید” [نساء/۶] “البته شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید، او فقط حزبش را به این دعوت می‌کند که اهل جهنّم باشند” [فاطر/۶]

?قرآن در سوره نساء آیه ۷۶ می‌فرماید: “حیله‌های شیطان بسیار ضعیف است” او با حیله‌ی ضعیف خود، بسیاری را گمراه کرده است. اما انسان باز هم به عاقبت کار خود نمی‌اندیشد.

?طبق آیات قرآن، نحوه عملکرد شیطان فقط دعوت است. خداوند در قیامت به عده‌ای می‌گوید: چرا در گمراهی کارتان به اینجا کشید؟ در جواب می‌گویند شیطان باعث شد، او بر ما تسلط داشت. شیطان می‌گوید: من اصلا تسلطی بر شما نداشتم. من به شما گفتم می‌آیید؟ شما هم گفتید بله.

?عامل موفقیت شیطان، غفلت است. لذا قرآن می‌فرماید از گروه غافلان مباشید. اما شیطان تسلطش کجاست؟ “و کسیکه از ذکر و یاد خدا غفلت کند، ما شیطانی را بر او مستولی می‌کنیم و او رفیق همیشگی او می‌شود” [زخرف/۳۶] اگر شیطان همنشین کسی شود، همنشین بدی خواهد بود. [نساء/۲۷]

?ما چهار دشمن داریم: نفس، شیاطین جن، شیاطین اِنس، دنیا. این چهار تا دشمنان اصلی هستند ولی بستری که اینها بر ما مسلط می‌شوند، غفلت است.

?گروهی از انسانها که از آنها در قرآن، به نام شیطان نام برده شده‌، منافقین هستند. “وقتی به آنها گفته می‌شود ایمان بیاورید، می‌گویند مانند اَبلهان ایمان بیاوریم؟” [بقره/۱۳]

?پیامبر فرمودند اگر این سه خصلت در کسی باشد منافق است، چه نماز بخواند، چه روزه بگیرد و چه فکر کند که اهل ایمان است؛ دروغگویی، خیانتکاری، خُلف وعده و پیمان‌شکنی.

?گروه دیگری از انسانها که شیطان نام گرفته‌اند، اغفالگران و فریب‌دهندگان هستند. “برای هر پیامبری دشمنی هست، کسانیکه در مقام حق اغواء می‌کنند” اینها شیطان هستند مثلا همان رفیق ناباب.

⭕️ تبعیت از شیطان، انسان را از مسیر حق دور می‌کند، و سبب آن می‌شود تا در مقابل امام معصوم و فرمان ایشان قرار بگیرد.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه شب هفتم #محرم_۱۳۹٥
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.