? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۶

? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۶

✅ سخن درباره #رزق و #روزی بود. رزق حرام، باعث تغییر مسیر اهل کوفه در حمایت از حضرت سیدالشهداء شد. ما چه کنیم که در زمان #ظهور ، امام را تنها نگذاریم؟

✳️ چند ویژگی دیگر از رزق حلال:

?درآمد نباید باعث اضطرار دیگران شود. حضرت امیر فرمودند: از خرید ظالمانه اموال از افراد مضطر خودداری کنید.
?کسب و کار باید مورد تأیید شرع باشد. مثلا خرید و فروش مالی که استفاده‌اش برای مردم ضرر دارد، حرام است.
?پرداخت خمس از اضافه درآمد کسب و کار بصورت سالانه و پس از انجام هزینه‌های زندگی از واجبات است.
? پیامبر فرمودند: کسیکه دانسته اموال دزدی را خریداری می‌کند خائن است.
?امام صادق سه طائفه را دزد می‌دانند: کسیکه حقوق واجب شرعی مانند خمس و زکات را نمی‌دهد؛ کسیکه مهریه همسرش را نمی‌دهد؛ کسیکه قرض می‌کند اما از ابتدا بنای بازگرداندن ندارد.
?رسول خدا از وارد شدن مسلمان در تجارت مسلمان دیگر نهی کرده‌اند. همان چیزی که امروز بعنوان دور زدن معروف است.
?پیامبر فرمودند: ای کسانیکه کالا را وزن می‌کنید، وزن کنید و بیشتر به مشتری بدهید. امام صادق نیز فرمودند: حق مشتری رعایت نشده است مگر اینکه بیشتر به او بدهی!
?مسأله دیگر اِقاله (بازگرداندن جنس) است. پیامبر فرمودند: کسیکه جنس مشتری پشیمان شده را پس بگیرد، خداوند گناهانش را می‌آمرزد.

✳️ ۱۴ مبدأ برای ورود مال حرام:

غصب مال / گرفتن یا دادن رشوه / احتکار / ربا / غش در معامله / کم‌فروشی / پارتی‌بازی / گران‌فروشی / سوداگری به قصد افزایش قیمت / رانت خواری / فرار از مالیات قانونی / قاچاق کالا / پول‌شویی

⭕️ اگر این موارد را در زندگی رعایت کنیم، لایق همراهی امام عصر می‌شویم. هدف #دین اینست که درست زندگی کنیم. برای زندگی صحیح، لازم نیست کارهای عجیب و غریب انجام دهیم. اگر این مسائل در جامعه حل شود مشکل حل می‌شود.

?چرا فکر می‌کنیم در آمد ما بر اساس دانش و زیرکی ماست؟ باور ما این نیست که خداوند روزی ما را می‌دهد. حضرت امیر بسیار فرمودند: به یقین بدانید، اگر بشر همه دانش و توانمندی خود را بکار ببرد، نمی‌تواند بیش از آنچه که در علم خداوند مقدر شده را بدست بیاورد.
?امام باقر فرمودند: خداوند برای هر کسی روزی حلالی را مقرر کرده که به سلامت به او می‌رسد، از طرف دیگر روزی حرامی در دسترس او قرار داده شده که اگر به آن دست اندازی کند، از روزی حلال خود باز می‌ماند.
?اگر روزی کم است، باید قناعت کرد و اگر زیاد است باید انفاق کرد. اما روزی مقدر ما بواسطه اسبابی به ما می‌رسد. آن اسباب، کار و تلاش انسان است. تلاش انسان، درآمدی را به او می‌رساند که خداوند مقدر کرده است. برای داشتن #جامعه_شایسته باید بینش ما نسبت به مسأله #توحید درست شود.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه شب ششم #محرم_۱۳۹٥
@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.