? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۹

? #عوامل_تغییر_مردم_کوفه / جلسه ۹

✳️ عامل چهارم تغییر: میل به فساد و بی‌بند و باری

?امام حسین (ع) خطاب به مردم کوفه فرمودند: “شما بیعت‌تان را با ما ترک کردید زیرا تمایل دارید با فساد و بی‌بند و باری زندگی کنید”

?کسیکه اهل گناه است و گناه را دوست دارد، نمی‌تواند کنار امام زمان باشد. ذات انسان طغیانگر و عصیانگر است. در قرآن هم آمده “به یقین انسان طغیان می‌کند” [علق/۶] این طغیانگری در کنار ۲ ویژگی که در ساختار وجودی انسان وجود دارد، شدت پیدا می‌کند.

۱. اولین ویژگی، اینست که انسان بی‌نهایت‌طلب یا نامحدودطلب است یعنی حریص و زیاده‌خواه است. قرآن می‌فرماید “به یقین انسان حریص و زیاده‌خواه آفریده شده” [معارج/۱۹]

۲. ویژگی دوم اینست که لذت‌طلب است. دنبال لذتهای زندگی است و از رنج و سختی فرار می‌کند. مشکلی که انسان دارد اینست که نمی‌تواند تشخیص بدهد چه چیزی واقعا لذت است و چه چیزی واقعا رنج است. ما بخاطر اینکه لذت‌طلب هستیم، سختی را تحمل نمی‌کنیم. این سختیها لازمه رسیدن به کمال است.

?لذت طلبی در بهشت هم وجود دارد. ” … و در آن (بهشت) آنچه دلها می‌خواهد و چشمها از آن لذت می‌برد موجود است، و شما همیشه در آن خواهید ماند” [زخرف/۷۱]

?اگر نامحدودطلبی و لذت‌طلبی در کنار نفس اماره قرار بگیرند، می‌شود ” اَمّارَة بالسُوء” یعنی نفسی که امرکننده به بدیهاست. ولی اگر نفسش را مهار کرد و زیاده‌خواهی را در معنویات گذاشت، و لذت‌طلبی را در مسیر کسب آخرت بکار گرفت، آن موقع نفس اماره می‌شود “اَمّارَة بِالخَیر”. یعنی نفس امر کننده به خوبیها می‌شود.

✳️ عامل پنجم: ترس

?در کلام سیدالشهداء با مردم کوفه، این عامل به وضوح مشخص است. در همه موجودات قوه‌ای به نام غضبیه وجود دارد. حد تفریط این قوه، جُبن یا ترس است و حد افراط آن تهوّر نام دارد. حد وسط این قوه، شجاعت است. شجاعت یعنی قوه غضبیه را تحت الشعاع قوه عقل قرار دهیم تا منجر به اقدام مناسب و صبورانه شود.

?کوفیان از دستگاه اموی ترسیدند و به امام (ع) خیانت کردند. فرمانداران و کارگزاران بنی‌امیه بسیار سفاک بودند و سوابق جنایتهای عظیم در کارنامه خود داشتند. لذا ورود عبیدالله ابن زیاد به کوفه و تهدیدهای او، باعث ترس مردم کوفه شد. شهادت جناب مسلم بن عقیل و هانی بن عروه، در میان مردم کوفه رعب و وحشت ایجاد کرده بود.

⭕️ شیعه، کسی است که دارای تفکر شیعی باشد. به این معنی که بداند در اجزاء دین تضادّ یا تناقض وجود ندارد. اگر می‌خواهیم از اصحاب اهل بیت باشیم باید عوامل بازدارنده آن را برطرف کنیم. انسان بی‌بند و بار و ترسو با مرام اهل بیت جمع‌شدنی نیست.

زیارت امام حسین ظرفیت عظیمی دارد. هر کسیکه مشرّف به کربلا می‌شود، از تمام این ظرفیت بهره‌مند نمی‌شود، مگر اینکه خود را مقیّد به اطاعت از دستورات ایشان کند. این ظرفیت برای گریه بر امام حسین هم وجود دارد. عمر سعد هم در یکی از مواقف کربلا بر مصیبت سیدالشهداء گریست اما هیچگاه از این ظرفیت بهره‌مند نمی‌شود.

?باید بکوشیم که در عصر ظهور، مانعی برای یاری امام نداشته باشیم، تا خدای ناکرده مانند مردم کوفه نشویم.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه شب نهم #محرم_۱۳۹٥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.