? #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۱

? #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۱

✳️ آیا #زیارت در اسلام مشروعیت دارد؟
در #قرآن خداوند به پیامبر فرمود: رسول ما! به مردم بگو که من نسبت به رسالتم از شما اجر و مزدی نمی‌خواهم مگر مودّت ذَوی القُربی [شوری/۲۳]

✳️ #ذوی_القربی چه کسانی هستند؟
در کتاب ذخائر العقبی از منابع اهل سنت، احمد بن حنبل روایتی را به نقل از ابن‌عباس از رسول خدا درباره این آیه بیان می‌کند:
وقتی این آیه نازل شد، شخصی از رسول خدا پرسید: ذوی القربای تو که #مودت آنها واجب شده چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند: “علی، فاطمه و دو پسرش” اینها که معصوم هستند، ذوی القربای پیامبرند.

?در رابطه با محبت و مودت اهل بیت، در منابع اهل سنت روایات زیادی آمده، از جمله این #حدیث از پیامبر اکرم در کتاب مشهور کَنزُ العُمّال، که فرمودند: “فرزندان خود را با ۳ خصلت تربیت کنید: محبت پیامبرتان، محبت اهل بیت او، و قرائت قرآن”

?مودّت، مزد ۲۳ سال رسالت پیامبر است. زیارت، یکی از راههای اظهار مودّت به اهل بیت ع است. هرچقدر که باور ما نسبت به مودّت عمیق‌تر باشد، جایگاه بالاتری برای زیارت قائل خواهیم بود.

✳️ معنای زیارت:
زیارت در لغت از ریشه “زَور” و بمعنای روی گرداندن از هر چیزی است. پس زائر کسی است که به قصد زیارت اهل بیت از همه چیز عدول کرده است.
در زیارت ۳ چیز لازم است:
روی گرداندن از همه چیز، توجه داشتن به قصد بزرگداشت اهل بیت ع، انگیزه برای اُنس با ایشان

? در هر زیارت، ۴ رکن وجود دارد:
#زائر، مَزور (امام معصوم)، مَزار (حرم یا محل دفن)، زیارت‌نامه

?زیارت‌نامه، ترنّم بیان کمالات اهل بیت ع است. زیارت‌نامه باید مأثور باشد یعنی از ناحیه معصوم رسیده باشد. زیارت‌نامه بیانگر میزان ارادت به امام است که همواره همراه با تولّی و تبرّی است.

?تحقق این ارکان، زمانی است که اندیشه‌ای پشت آن باشد یعنی باید صاحب مزار را زنده بدانیم. این حیات، هم به حسب آیات قرآن و هم به حسب عقل اثبات شده است. “هرگز گمان مبر کسانیکه در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند” [آل‌عمران/۱۶٩]

?بنابراین اگر مقابل ضریح سیدالشهداء قرار می‌گیرم، معنا ندارد با موبایلم مشغول باشم یا به جدل، بحث یا گفتگو با دیگران مشغول باشم. باید ادب حضور در برابر امام را رعایت کنیم. در حرم نباید فریاد زد یا دیگران را هُل داد. این اتفاق زمانی می‌افتد که من جز سنگ و کاشی، چیزی نمی‌بینم.
اینها محترم است ولی اصل، امام ع است.

? در کتاب “وفاءالوفاء” از منابع معتبر اهل سنت، درباره زیارت روایاتی از پیامبر اسلام نقل شده است:

?هرکسی به زیارت من بیاید و قصد زیارتم را داشته باشد، حق او است که در روز قیامت شفیع او باشم.
?کسیکه حج انجام دهد سپس قبر من را بعد از حیاتم زیارت کند، مانند کسی است که من را در دوران حیاتم زیارت کرده باشد.
?کسیکه به حج برود اما مرا زیارت نکند، به من جفا کرده است.
?کسیکه توانایی دارد، اما مرا زیارت نکند، به من جفا کرده است [احیاءالعلوم/غزالی]

?ما در زیارت‌نامه رسول‌اکرم می‌خوانیم: “اگر در زمان حیات شما موفق به دیدارتان نشدم، اکنون با علم به اینکه احترام شما در زمان ممات مانند حیات شماست، قصد زیارت شما را کرده‌ام، پس به آنچه گفتم، نزد خداوند گواه باش”

⭕️ پس بر خلاف عقیده مخالفان از جمله وهابیت، مشروعیت زیارت در کلام رسول خدا آمده و از سنّت ایشان است و ابدا قابل تردید نیست.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
خلاصه جلسه اول / #آداب_زیارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.