✳️ روایات باب #زیارت از جهتی، بر ۲ دسته‌اند:

? #آداب_زیارت_سیدالشهداء / جلسه ۲

✳️ روایات باب #زیارت از جهتی، بر ۲ دسته‌اند:

? دسته اول؛ زیارت افرادی است که در قید حیات هستند. یعنی کسانیکه در دنیا با آنها زندگی می‌کنیم.
۲ روایت در مشروعیت این زیارت:

?پیامبر فرمودند: “کسیکه به زیارت برادر دینی خود برود اما نه بخاطر نیاز و احتیاج (بلکه برای رضای خدا) ، خدا او را از زائران خانه خود قرار می‌دهد و بر خدا لازم است که #زائر خود را اکرام کند”

?پیامبر فرمودند: “کسیکه عالم ربّانی را ملاقات کند، مثل اینست که من را زیارت کرده است”

? دسته دوم؛ زیارت افرادی است که از دنیا رفته‌اند. در جهان‌بینی اسلامی، مرگ، انتقال از #دنیا به عالم برزخ است و فنا و نابودی نیست.

?پیامبر فرمودند: “اموات خود را زیارت کنید که آنها از زیارت شما شاد می‌شوند، و نزد قبر پدر و مادرتان حاجات خود را بخواهید”

?عایشه نقل می‌کند: گاهی پیامبر در آخر شب سوی قبرستان بقیع می‌رفتند و خطاب به اموات می‌فرمودند: “سلام بر شما ای اهل ایمان! در زمان تعیین شده، آنچه را که خدا به شما وعده کرده به شما خواهد رسید و ما نیز به شما ملحق می‌شویم”

⭕️ این ۲ #حدیث نشان از مشروعیت مطلق زیارت اهل قبور است. یعنی بر خلاف #باور و #رفتار مخالفان، می‌توانید به زیارت اموات بروید.

✳️ زیارت خاصّ #اهل_بیت علیهم‌السلام

?اولین و محکم‌ترین دلیل از #قرآن برای زیارت اهل قبور، آیه #مودت است. در جلسه قبل با رجوع به منابع اهل سنت گفتیم که یکی از موارد بروز و ظهور محبت به اهل بیت، زیارت آنهاست.

? روایات #شیعه در باب زیارت:

?امام رضا فرمودند: “هر امامی بر گردن پیروان و دوستداران خود، عهد و پیمانی دارد، و زیارت قبر آنها از مصادیق حُسن اداء و اتمام وفای به عهد است. پس کسیکه با رغبت به زیارت ایشان برود و آنچه را که اهل بیت قبول دارند تصدیق کند، مشمول #شفاعت آنها در روز قیامت خواهد بود”
در آیات و روایات، وفای به عهد، واجب است.

?حضرت سیدالشهداء فرمودند: “از جدّم رسول خدا پرسیدم: پدرم! به زائر شما چه نفعی می‌رسد؟ فرمودند: کسیکه من را در حال حیات یا ممات زیارت کند، یا کسیکه به زیارت پدرت یا زیارت برادرت یا به زیارتت برود، بر من حقی دارد که در روز قیامت به زیارتش بروم و او را از گناهانش خلاص کنم”

✳️ محبتی که انسان را عاقبت به خیر می‌کند:

✅ ما در زندگی به دنبال عاقبت به خیری هستیم اما چه کسی عاقبت به خیر می‌شود؟
امام صادق فرمودند: “اگر خداوند برای کسی اراده‌ی به خیر کرده باشد، محبت امام حسین و محبت به زیارت او را در قلبش قرار می‌دهد”
این #محبت، انسان را عاقبت به خیر می‌کند. جناب حرّ و جناب زُهیر نمونه‌های بارز این رستگاری هستند.

? معرفی کتاب: جامع‌ترین و کامل‌ترین کتابی که روایات صحیح را در باب این زیارت جمع‌آوری کرده، کتاب “کامل الزیارات” اثر “ابن قولوَیه” است. او استاد شیخ مفید بوده است.

?امام سجاد از امام مجتبی به نقل از امیرالمؤمنین فرمودند: رسول خدا چنین فرموده‌اند: “مردمانی در آخر الزمان می‌آیند که مزار فرزندم حسین را زیارت می‌کنند. کسیکه او را زیارت کند مثل اینست که مرا زیارت کرده و کسیکه مرا زیارت کند مانند اینست که خدا را زیارت کرده است. آگاه باشید و بدانید کسیکه حسین بن علی را زیارت کند، خدا را در عرش ملاقات کرده است” [کامل‌الزیارات]

⭕️ زیارت سیدالشهداء نباید فقط زیارت ضریح شش‌گوشه باشد. باید به تمام معنا زیارت حضرت باشد، آنگاه مانند زیارت خدا در عرش می‌شود.
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
خلاصه جلسه دوم / #آداب_زیارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.