بهترین عبادت نگاه به چهره علی(ع) است

بهترین عبادت نگاه به چهره علی(ع) است

❣ مردی خدمت رسول خدا(ص) آمد و گفت: یا رسول الله! خبر داری که فلان شخص از راه دریا کالای اندکی به چین برده و زود برگشته و بهره و سود فراوانی ازین راه کسب کرده؟ به حدی که دوستانش به او حسد می ورزند.
رسول خدا(ص) فرمودند: مال دنیا هرچه بیشتر شود صاحب مال به گرفتاری و بلا نزدیک تر می شود. هرگز به پولدارها رشک نبرید مگر پولداری که در راه خدا مالش را بخشیده باشد. آیا می خواهید به شما خبر دهم که از آن رفیق سفرکرده شما چه کسی سرمایه کمتری دارد ولی سودش بیشتر و هرچه هست برای او در نزد خدا محفوظ است. گفتند: بله یا رسول الله؟
پیامبر(ص) فرمودند به این مرد که به سوی شما می آید بنگرید. آن مرد می گوید نگاه کردیم دیدیم مردی از انصار است. آنگاه رسول خدا(ص) فرمودند: از همین مرد امروز آنقدر خیر و بندگی خدا بالا رفته که اگر بین همه آسمانها و زمین بخشش شود بدترین بهره مند از آن کسی است که گناهان او آمرزیده و بهشت بر او واجب شود!
عرض کردم مگر چه کرده است این مرد؟ رسول خدا (ص) فرمودند: بروید از خود او بپرسید چه عملی را انجام داده است.
همه اصحاب به سرعت نزد او رفتند و به او گفتند: بر تو گوارا باد ای مرد آنچه رسول خدا به تو مژده داده. امروز چه کردی که خدا این همه ثواب برای تو نوشته است؟
آن مرد گفت از خانه ام بیرون آمدم و به دنبال کاری رفتم اما تاخیری پیش آمد که ترسیدم کارم از دستم برود لذا به خودم گفتم آن کار را با نگاه کردن به صورت علی بن ابی طالب(ع) عوض میکنم و دنبال آن کار نرفتم. من از رسول خدا شنیدم که “نگاه بر روی علی(ع) عبادت است”.*
آنگاه رسول خدا فرمودند: آری به خدا سوگند عبادت است و چه عبادتی از آن بهتر! سپس رسول خدا فرمودند: ای بنده خدا تو دنبال کسب درهم و دینار برای خانواده ات رفتی تا آن را به دست آوری اما آن کار از دستت رفت ولی به عوض آن نگاه به صورت علی با محبت و اعتقاد به فضل او را انتخاب کردی همانا این کار تو بهتر از آن است که برای تو دنیای پر از طلای سرخ باشد و تو آنها را در راه خدا انفاق کنی و در هر نفسی که در این راه کشیدی حق شفاعت هزار گنهکار را داری که خدا آنها را در دوزخ به شفاعت تو آزاد کند.

? (امالی شیخ صدوق،ص ٣۶١)
(بحارالانوار، ج ٣٨، ص ١٩٧)
(تاویل الآیات، ج ٢، ص ٨۶۶)
*? (کشف الیقین، ص ۴۴٩)
(مقام الامام علی.ع،  ص ۶٧)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.