✍كيفيت ارتباط مؤمن با مردم‏

#سبک_زندگی

✍كيفيت ارتباط مؤمن با مردم‏

?مؤمن بر كسى كه مورد بغض اوست ظلم نمى‏كند (یعنى بخاطر بغض از حد خود تجاوز نمى‏كند و نسبت به مبغوض خود ظلم روا نمى‏دارد.)، و در آنچه دوست مى‏دارد مرتكب گناه‏ نمى‏شود، و آنچه مال او نيست ادّعا نمى‏كند، و حقّى كه براى اوست انكار نمى‏كند. قبل از آنكه بر عليه او در باره حقّى شهادت داده شود به آن اعتراف مى‏كند.

?آنچه را براى حفاظت به او سپرده‏اند ضايع نمى‏كند، و با القاب بد با ديگران مقابله نمى‏كند، و به حق كسى تجاوز نمى‏نمايد، به حسد اقدام نمى‏كند و به همسايه ضرر نمى‏رساند و در مصائب شماتت نمى‏كند.

?امانتها را ادا مى‏كند. به نمازها سرعت مى‏ورزد. از اقدام به منكرات سستى مى‏كند. امر به معروف و نهى از منكر انجام مى‏دهد. در كارها با جهل وارد نمى‏شود، و بخاطر عجز از حق خارج نمى‏شود.

?اگر ساكت باشد، سكوت او را غمناك نمى‏كند، و اگر سخن بگويد خطا نمى‏گويد، و اگر بخندد صدايش را بلند نمى‏كند. به آنچه برايش مقدّر شده قانع است. غيظ او را از خود بيخود نمى‏كند و هواى نفس بر او غالب نمى‏شود. بخل او را مقهور خود نمى‏كند و در آنچه مال او نيست طمع نمى‏كند.

?با مردم رفت و آمد مى‏كند تا بياموزد، و سكوت اختيار مى‏كند تا سالم بماند، و سؤال مى‏كند تا بفهمد، و تجارت مى‏كند تا غنيمت بدست آورد، و جستجو مى‏كند تا علم پيدا كند.

?در جاى خير سكوت نمى‏كند تا به آن افتخار كند، و نه براى اين سخن مى‏گويد كه بر غير خود تحميل كند.

?نفس او از دستش در سختى است و مردم از دست او در راحتى هستند. نفس خود را براى آخرتش به زحمت انداخته، و مردم را از خود راحت كرده است. اگر بر او ظلم شود صبر مى‏كند تا خداوند برايش انتقام بگيرد.

?دورى او از كسى كه از او دورى مى‏جويد بعنوان زهد و دور نگهداشتن خود از گناه است، و نزديكى‏اش به كسى كه به او نزديك مى‏شود نرمى و رحمت است. دورى او بعنوان تكبّر و بزرگى فروختن نيست، و نزديكى‏اش بعنوان حيله و مكر نيست. او به كسانى از اهل خير كه قبل از او بوده‏اند اقتدا مى‏كند، و مورد اقتدا براى كسانى از اهل خير است كه بعد از او مى‏آيند.

? أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 542
_______

%e2%ad%95%ef%b8%8f%da%a9%db%8c%d9%81%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d8%b7-%d9%85%d9%88%d9%85%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.