⭐️ تأثير زمان بر دعا ⭐️

⭐️ تأثير زمان بر دعا ⭐️

?? کیفیت اثر زمان بر روی دعا چگونه است؟ این بحث از محدوده فکر من و تو خارج است که بخواهیم اینجا از پیش خودمان حرف بزنیم. این دیگر در محدوده فکر ما نیست.

?? آنچه برای ما قابل لمس و ادراک است و چه‌بسا در معارفمان هم هست، این است که این زمان بر روی داعی، یعنی آن کسی که دارد دعا می‌کند اثر دارد.

⭐️ تأثير زمان بر داعی ⭐️

?? انسان در شب به طور غالب این‌طور است که کارهای روزمرّه‌اش که تمام شد، استراحت می‌کند؛

?? وقتی که استراحت کرد، خصوصاً از نصف شب به آن طرف، یعنی زمانی که همه معمولاً خوابیده‌اند، آن سنخ افکار و اشتغالات ذهنی همه از بین می‌رود؛

?? وقتی این‌ها پاک شد، روایات ما می‌گوید حالا بلند شو و این ذهنی را که از این اشتغالات و تعلقات تا حدی تخلیه شده است، این را متوجه معبود خود کن و از او در خواست کن.

?? در روایات هم داریم که مُخّ دعا، توجه تامّ به معبود و خالق برای تقاضا از او است.

?? یعنی باید به مسببّ الأسباب بودنِ او توجه تامّ پیدا کنی.

?? چون در آن زمان از شب، دیگران از ذهن رفته‌اند و کم‌رنگ شده‌اند و غیر خدا کمتر به ذهن می‌آید.

?? اصلاً آن موقعِ شب که بلند شده‌ای، برای چه بلند شده‌ای؟ بیدار شده‌ای که از خدا تقاضا کنی.

?? لذا اینجا توجه داعی به آن کسی که می‌خواهد از او تقاضا کند، قوی‌تر است و چه‌بسا اینکه در روایات بر این زمان تأکید شده، به جهت اثر آن بر روی داعی و حالات روحی او در ربط با دعایش است.
یعنی این موقعیّت زمانی بر روی داعی اثر می‌گذارد.

?? اما مثلاً موقعی که در روز مشغول اشتغالات دنیایی است و فکرش صد جا هست، آنجا ـ‌نعوذبالله‌ـ اصلاً خدا از یادش رفته است و نمی‌تواند به او توجه تامّ پیدا کند.

?? روایات ما در باب تأثیر زمان بر دعا زیاد است؛ امّا آنچه در این جلسه عرض شد این است که شب، آن هم از نیمه شب به بعد، این زمان مؤثر است؛ هم روی دعا مؤثر است به یک معنا ـ‌که گفتم از حیطه من و شما خارج است‌ـ و هم بر روی داعی در ربط با دعایش تأثیر دارد.

?? روایات زیادی هم داریم؛ به‌خصوص اینکه از نیمه شب به آن طرف را مطرح کردند و هر چه جلوتر برود، چه بسا هم تأثیرش بیشتر باشد.

? جلسه دوازدهم اخلاق حاج آقا مجتبی تهرانی، رمضان۱۴۳۱

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍? پایان.

#نماز_شب
@askdin_com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.