هفتاد قرآن کامل

هفتاد قرآن کامل
.
مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب الذریعه در خاطرات دوران تحصیل خود به این نکته اشاره و خود را در زمره شاگردان آن مرحوم(حاج شیخ زین العابدین محلاتی (روحانی) قلمداد می نماید و مینویسد : نامبرده در مدرسه هروی حجره ای را به آموزش خط اختصاص و مشتاقان برای آموزش خط و سرمشق گرفتن روزهای مشخصی به ان حجره مراجعه مینمودند .
.
.
آن مرحوم در تابستانها به عنوان ییلاق به زادگاهش محلات آمده و در منزل پدریش که در حال حاضر نیز موجود می باشد اقامت و به کتابت و آموزش می پرداخته که نمونه هایی از سرمشق های آندوره موجود می باشد .

مرحوم علامه شیخ اسماعیل محلاتی برادر کوچکتر ایشان  در خاطراتش از قول ایشان نقل می نماید که : در تابستان هایی که به محلات آمده و به کتابت مشغول بودم بیش از هفتاد قرآن کامل نوشته ام .
.
.
لکن متاسفانه در اثر سهل انگاری و بی توجهی جامعه به این آثار هنری و سوداگری سوداگران هنرشناس به تاراج رفته و جز تعداد محدودی از بقیه آنان اطلاعی در دست  نمی باشد .. یکی از شاهکارهای قرآنی نامبرده قرآنی بود که اختصاصاً جهت آرامگاه مرحوم اتابک اعظم در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام اله علیها تحریر شده که به قرآن اتابکی معروف و بر روی سنگ قبر اتابک در روی رحل زیبایی قرار داشت که بعد از تبدیل مقبره به کفشداری از آن خبری در دست نیست و ظاهراً به کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه (سلام الله علیها) منتقل شده است .

نمونه دیکری از شاهکار قرآنی او قرآنی است که در موزه هنر میر عماد در مجموعه فرهنگی سعد آباد موجود و بسیار نفیس می باشد . یکی از قرآنهای به خط ایشان در دوران ناصر الدین شاه قاجار در سال 1313 ه ق و بر حسب فرمایش معتمد السلطان و به سرمایه او به طرز زیبایی چاپ سنگی گردیده که نمونه ای از آن موجود می باشد .
.

از دیگر آثار دستخط ایشان بر سقف مسجد میرزا حسین شریف محلاتی در محلات می باشد که بعد از ساخت مسجد و تکمیل آن بنا به درخواست بانی مسجد و با زدن چوب بست و به شکل خوابیده بر تخته های سقف مسجد کتابت شده که نشان دهنده تسلط و تبحر ایشان در امر خوشنویسی می باشد .
.
.
بعد از سالها تلاش خستگی ناپذیر در راه اعتلای هنر خوشنویسی و تربیت شاگردان فراوان و کتابت متجاوز از یکصد قرآن کامل و ادعیه و زیارات و کتب علمی و ایجاد سبکی نو در خط ثلث در نهم شعبان المعظم سال 1339 ه ق دار فانی را وداع و در قبرستان گوشه محلات چهره در نقاب تیره خاک کشید .

کانال سیره علما @sireolama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.