#تفسیر_سوره_محمد_ص / جلسه ۱

#تفسیر_سوره_محمد_ص / جلسه ۱

? در #قرآن در ۵ آيه چنين آمده که اگر انسان اعمال سوء انجام دهد، به موجوداتی #تشبيه می‌شود که از نظر رتبه و شرافت، پايين‌تر از او هستند.
بعنوان مثال می‌فرمايد: “مَثل کسانيکه در روال زندگی خود در جامعه غير خدا را #ولی و سرپرست خود برگزينند مثل عنکبوت است که خانه‌ای برای خود انتخاب کرده در حاليکه سست‌ترين خانه‌ها، خانه عنکبوت است، اگر می‌دانستند” [عنکبوت/۴۱]

? در قرآن کریم در ۳ آيه نیز چنين آمده که اگر انسان اعمال سوء انجام دهد، به موجوداتی #تبديل می‌شود که از نظر رتبه و شرافت، پايين‌تر از او هستند.
بعنوان مثال در آیات سوره اعراف می‌فرمايد کسانیکه در مقابل اوامر و نواهی خداوند سرپيچی کردند، #مسخ می‌شوند.

? اهمیت تفسیر قرآن از دیدگاه قرآن

خداوند در قرآن می‌فرماید: “ای اهل کتاب! شما هیچ آیین صحیحی ندارید، مگر اینکه تورات و انجیل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده (قرآن) ، برپا دارید. ولی آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده، (نه تنها مایه بیداری آنها نمی‌گردد، بلکه) بر طغیان و کفر بسیاری از آنها می‌افزاید. بنابراین از این قوم کافر (و مخالفت آنها) غمگین مباش” [مائده/۶۸]

اگر کسی در صدد اقامه قرآن نباشد، هیچ حساب می‌شود. اقامه قرآن یعنی #عمل به آن. عمل نیز مترتب بر #فهم قرآن است. فهم قرآن به معنای تفسیر قرآن است. لذا اگر کسی در صدد تفسیر قرآن نباشد، هیچ اثر و منفعتی ندارد و هیچ به حساب می‌آید.

پیامبر اکرم از امت خود به خداوند گلایه می‌کند که آنها قرآن را #مهجور کرده‌اند. مسلمانان که قرآن می‌خوانند و از آن در استخاره و تبرک بهره می‌گیرند، ولی اینها کارکرد قرآن نیست. #کارکرد آن، عمل به قرآن است که مبتنی بر تفسیر است.
پس تفسیر #واجب است نه مستحب.

✳️ تفسیر سوره مبارکه محمد (ص)

? نامهای این سوره

اسم اول: محمد (ص) است. این نام از آیه ۲ این سوره گرفته شده است: “و کسانیکه ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند و به آنچه بر محمد (ص) نازل شده است و آن حقی است از سوی پروردگارشان ایمان آورده‌اند، خداوند گناهانشان را می‌بخشد و کارشان را اصلاح می‌کند”

اسم دوم: قِتال است. #قتال یعنی جنگ. به این خاطر نامگذاری شده که یکی از بخشهای محتوایی این سوره، دعوت به #جهاد است. آیه ۴ این سوره می‌فرماید: “و کسانیکه در راه خدا کشته شدند خدا هرگز عملشان را از بین نمی‌برد”

? فضیلت این سوره

امام صادق فرمودند: “کسیکه این سوره را بخواند (مداومت کند) هرگز دچار تردید نشده و #شک در دین او وارد نمی‌شود. خدا هرگز او را به #فقر مبتلی نمی‌کند و هرگز از ظالم نمی‌ترسد و همواره از #شرک و #کفر در امان است تا اینکه از دنیا برود …”

و باز امام صادق فرمودند: “هر کسی می‌خواهد حال ما #اهل_بیت و حال دشمنان ما را بشناسند، سوره محمد را بخواند. چون یک آیه در باب ما آمده و یک آیه درباره آنها”
________________________
حجةالاسلام والمسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۱ / #تفسیر_قرآن #سوره_محمد_ص

@Fares_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.