?تأثیر سازنده صبر در تعالی خانواده?‍?‍?‍?

?تأثیر سازنده صبر در تعالی خانواده?‍?‍?‍?

✍نکته‌ای که مهمه این‌هست که عفو، گذشت، بخشش و ندیده‌گرفتن بدی‌های طرف مقابل، به طرز عجیبی محتاج صبر و شکیبایی است؛ یعنی تا وقتی زن یا شوهر در خانواده در برابر ناملایمات خانوادگی و در رویارویی با عیوب و اشکالات سایر اعضای خانواده، صبور و شکیبا نباشد، نمی‌تواند به دستور سازنده قرآن کریم عمل کند و در نتیجه از حاکمیت توافق اخلاقی در زندگی خود محروم می‌گردد که حاصل آن کمبود مهر و محبت و صمیمیت در خانواده است.⚡️

?بر اساس دستور قرآن کریم،

✨هرگاه زن و شوهر خطا، اشتباه یا بدی از همدیگر دیدند، در وهله اول باید ✅همدیگر را ببخشند، ولی قرآن کریم این ?بخشش و گذشت را کافی نمی‌داند و توصیه می‌فرماید که اساساً ✅✅باید اشتباه یا بدی یکدیگر را نادیده بگیرند، به روی همدیگر نیاورند و علاوه بر این‌که به دل نمی‌گیرند، طوری رفتار کنند که گویی اتفاقی نیفتاده است.??

?رتبه بالاتر عفو و گذشت که قرآن کریم در آیه دیگری بیان می‌فرماید، این است که ✨اگر یکی از اعضای خانواده رفتار ناشایستی داشت، سایر اعضا نه‌تنها او را ببخشند و خطای او را نادیده بگیرند، بلکه به او نیکی کنند: «و یدرؤن بالحسنة السیئة»✨

✍انصافاً عمل به این دستورات قرآن کریم، ?صبر و استقامت? می‌خواهد، اما این صبر و شکیبایی در خانواده، نتیجه بسیار شیرینی دارد و منجر به گرمی و ازدیاد محبت در خانواده و سلامت اخلاقی و روانی اعضای خانواده خواهد شد.❣❣❣

?کینه‌توزی و به دل گرفتن و به‌خصوص به رخ‌کشیدن رفتار‌های ناپسند اعضای خانواده، بسیار مذموم است? و در تعالیم اسلامی نکوهش شده است.

در روایات می‌خوانیم که انسان کینه‌توز، به صورت ?شتر محشور می‌شود ?و معلوم است که تجسم عمل کینه‌توزی، این است که افراد کینه‌توز به شکل شتر وارد محشر شوند.?

قرآن کریم می‌فرماید: ??

⚡️علاوه بر پرهیز از کینه‌توزی و به رخ‌کشیدن کردار ناپسند دیگران، باید✅ به آن‌ها نیکی کنید، یعنی مثلاً اگر پدر و مادر از پسر یا دختر خود رفتار زشتی مشاهده کردند، باید با بزرگواری از او بگذرند و با احسان و نیکویی به او، وی را شرمنده کنند تا دست از رفتار زشت خود بردارد، ?
اما دلگیرشدن و کینه‌توزی پدر و مادر نسبت به فرزند یا بالعکس، عاقبت سخت و شکننده‌ای در قیامت دارد.?

⬅️هم‌چنین اگر بین زن و شوهر در خانه نزاعی در گرفت و در اثر آن مرد از خانه بیرون رفت، حتماً باید موقع بازگشت، ?هدیه‌ای برای همسرش تهیه کند و ناراحتی قبلی را از دل او خارج سازد.?

?زن نیز وظیفه دارد با رفتار نیکوی خود نسبت به شوهر و با زینت خود و خانه، مهیای شوهرداری شود و هنگام بازگشت شوهر به خانه، به استقبال او برود و هدیه‌ای به او تقدیم کند.?

?این رفتار نیکو، از صبر و استقامت دوطرفه و دوجانبه ناشی می‌شود، ولی باید دانست که چنین خانه‌ای نورانی است✨ و پروردگار عالم علاوه بر آن‌که از آن خانه و اعضای آن راضی است، فرزندان صالح و شایسته به آن زن و مرد عطا می‌فرماید و در قیامت هم آنان را از حساب و کتاب و مؤاخذه عقاب برزخ و جهنم، معاف می‌فرماید؛ ?زیرا در آیه دیگری می‌فرماید:

✨«ولیعفوا ولیصفحوا ألاتحبون أن یغفرالله لکم»✨

یعنی ?همدیگر را ببخشید و گناه همدیگر را ندیده بگیرید تا خداوند نیز غفران و رحمت خود را شامل حال شما کند و از حساب و کتاب قیامت و از عذاب جهنم در امان باشید.?

??????
@ahkamezanashoyi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.