?خدا برای برخی گناهان فرصت می دهد،

?????????
#پای_درس_استاد
#خانواده_آسمانی (بحث روز)
#استادمحمدشجاعی
جلسه 456؛ مورخ95/10/09

?خدا برای برخی گناهان فرصت می دهد، اما در مورد ظلم، به سرعت عذاب می کند?
⬅️خداوند در مقابل بسیاری از گناهان فرصت می دهد و به سرعت عذاب نمی کند، اما در مورد برخی ظلمها به سرعت انتقام می گیرد. خیلی از مصائب، مشکل ها و گرفتاری های دنیایی و اخروی، حاصل ظلمی است که در حق دیگران روا می داریم که آثار بدی همچون کوتاه شدن عمر و تخریب قلوب دیگران به همراه دارد.

⬅️امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) مهمترین عامل شتاب گرفتن خشم و انتقام خدا و ازبین رفتن نعمتها را «ظلم و ستمگری» دانسته و فرمودند: «ليسَ شَيءٌ أدعى إلى تَغييرِ نِعمَةِ اللّه ِ و تَعجِيلِ نِقمَتِهِ مِن إقامَةٍ على ظُلمٍ فإنّ اللّه َ سَميعُ دَعوَةِ المَظلومِينَ، و هُو للظالِمينَ بِالمِرصادِ= در از بین رفتن نعمت خدا و شتاب گرفتن به خشم و انتقام او، چيزى مؤثر تر از ستمگرى نيست؛ زيرا خداوند شنوای دعای ستمدیدگان است و همواره در کمین ستمکاران است».

⬅️ از آثار ظلم، سلب نعمت است. بسیاری از چیزهای که ما دوست داریم داشته باشیم ولی ممکن است به آن نرسیم یا در آینده از ما گرفته می‌شود، ناشی از ظلم و ستم است. این ظلم در بعضی روایت به قلدری و زورگویی تعبیر شده است.

⬅️حضرت در این روایت، دو اثر را مطرح می‌کند. یکی زائل شدن نعمت و دیگری انتقام و خشم خداکه متوجه خود فرد می‌شود. یعنی این‌گونه نیست که خداوند غافل از احوال ستمدیدگان باشد. گاهی می‌بینیم کسی ستمگری می‌کند و ما فکر می‌کنیم خدا غافل از اوست. در حالی‌که ظلمی که یک نفر می‌کند، گاهی از حد دنیا می‌گذرد. یعنی حکمت نظام هستی بر این قرار گرفته است که تمام مجازاتها در این دنیا نباشد، و اصولاً نمی‌‌توان در این دنیا تمام مجازات های برخی از ظالمان را اجرا کرد. مثلا فردی که هزاران نفر را به قتل رسانده، چه مجازاتی در این دنیا می‌‌تواند برایش مناسب باشد. پس  این گونه نیست که اگر خداوند بخواهد انتقام از شخص بگیرد، عذاب‌ها و سختی‌های دنیا جزای کار او باشد. حتی در نظام برزخی هم بسیاری از افراد، پرونده هایشان تا روز قیامت اصلا باز نمی‌شود. چون نظام برزخی فقط مختص جرم های کوچک است. اصل جزا و مجازات جرم های سنگین برای قیامت است. از بس ظلم عظیم است. درحالی که اینها حدشان گذشته و درست هم نمی شوند. لذا خدا به اینها فرصت می دهد که اشتباهتشان را زیاد کنند و به انتقام عظیم  الهی گرفتار ‌شوند. این مطلب در این آیه شریفه به خوبی بیان شده است: «وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ = و خدا را از آنچه ستمكاران مى كنند غافل مپندار. جز اين نيست كه خداوند [كيفر] آنان را براى روزى به تاخير مى‏ اندازد كه چشمها در آن خيره مى ‏شود. (ابراهیم۴۲)
مطالعه کامل مطلب در⏬
montazer.ir/node/5934
??????????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.