?قوانین وضع شده در غرب قراردادی و نسبی است?

????????
#خودسازی_و_اخلاق
#آیت_الله_حائری_شیرازی
جلسه نهم . مورخ 95/10/06

?قوانین وضع شده در غرب قراردادی و نسبی است?
در جوامع غربی قانون یک امر قراردادی است و ملاک آن، عرف مردم است و به همین دلیل هر وقت بخواهند قانون وضع می کنند و هر وقت بخواهند آن را فسخ می کنند.

با این استناد جامعه شناسان غربی می گویند «پوشش» یک امر قراردادی است. یک عده قرار می گذارند که خودشان را بپوشانند و یک عده قرار می گذارند که نپوشانند.

وقتی دید انسان این طور شد، هیچ چیزی دست انسان را نمی گیرد؟ تمام ارزش ها از دید آنها نسبی و قراردادی است. اینها زمامداران و قانونگذاران و حقوقدانان عالم شده اند. ژان ژاک روسو در کتاب «قرارداد اجتماعی» می گوید: همه قانونها قرارداد است، این قانونها را می گذاریم و بر می داریم. در مسئله لباس و رابطه جنسی مردی با مرد دیگر در اروپا نتوانستند به ممنوعیتش رأی دهند. چون چیزی دست شان نبود، گفتند: می دانیم که در ذهن انسانها این کار قبیح است، ولی قراردادی بوده و حالا این مردم قرارشان عوض شده و می گویند زشت نیست. در قانونگذاری، عرف مردم ملاک است. حالا که عرف می پذیرد، پس این قانون را می گذاریم. حالا که این قانونی شد برای اینکه منظم باشد، همانطور که بین زن و مرد قرارداد ازدواج می بندیم، دوتا مرد هم این قرار را بگذارند و ثبت کنند.

اینها از دید امام صادق علیه السلام مخفی نماند. حضرت علامت آخرالزمان را بیان فرمود: زن با زن و مرد با مرد ازدواج می کند. این علائم منتهای افول انسان است. چرا اینگونه است؟ چون گفتیم که: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور» هر کس تحت ولایت الهی است، از تاریکی به نور می رود و هر کس تحت ولایت طاغوت است، طاغوت آنها را از آگاهی و معرفت تخلیه کرده و به ظلمت می برد. آن وقت نسل بعد دنباله ی این ظلمت را می گیرد و جلو می رود، بعد نسل سوم ادامه می دهد، هر چقدر در ظلمت پیش می روند، نسل به نسل ظلمت ها هم بیشتر می شود.
ادامه مطلب در⏬
montazer.ir/node/5920
??????????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.