??انصاف و و جدان در عمل، لازمه سبک زندگی است??

?????????
#پای_درس_استاد
#استادمحمدشجاعی
#خانواده_آسمانی
جلسه 448, مورخ 95/7/15

??انصاف و و جدان در عمل، لازمه سبک زندگی است??

↙️«انصاف و عدالت» از دیگر اصولى است كه در رشد روابط انسان با ديگران مؤثر است و گفته شد منصف كسی است كه برای ديگران حقوق برابر قائل باشد و مزايای زندگی را ميان خود و مردم تقسيم كند.  اوج آن در این است که انسان خودش را محاکمه کند و یک وجدان بیدار داشته باشد.
?هر كس  واعـظى درونـى داشته باشد، او را از گناهان ترسی نیست?

↙️انسان براى رشد و تكامل معنوى به سه چیز مهم نيازمند است که یکی از آن ها «وَاعِظٌ مِنْ نَفْسِهِ؛ واعظی از درون» است. همان­طور که بدن برای زنده ماندن نیاز به سیستم دفاعی دارد، روح نیز این گونه است. مؤمن در حرکتش بيش از هر چيز، نياز به واعظ درونی دارد كه در همه حال با او باشد و از اسرار درونش با خبر باشد، و همواره او را تحت مراقبت خود قرار دهد. چه عاملى جز واعظ درون يعنى وجدان بيدار، مى‌تواند اين نقش را عملى كند، و در لغزش ها و خطاها در اوّلين فرصت به انسان هشدار دهد و او را از سقوط در پرتگاه جهنم باز دارد؟ اگر این واعظ درونی که از آن به نام «نفس لوامه» تعبیر می ­شود، در انسان نباشد، نسبت به گناهان بی خیال می شود و به راحتی معصیت و انحراف پیدا می کند، و از این کار خود ناراحت هم نمی شود. عجیب تر آن است که خیلی از افراد با وجود این که معصیت می کنند، دیگران را هم دعوت به این کار می کنند.
↙️گاهی انسان با افراد مغرض و جاهل روبروست که باید بترسد و توجه داشته باشد که عصبانیت و تصمیمات زودگذر او را تهدید می کند و از طرفی در پرتگاه جهنم قرار دارد و هر لحظه ممکن است، سقوط کند.

↙️موعظه مثل سیستم عامل در درون انسان عمل می کند. آدمی که از درون موعظه گری ندارد، به این معناست که سیستم عاملی ندارد که در درونش اعلام خطر کند. از این رو گناه در درون چنین فردی، باعث انبار شدن آلودگی­ ها می شود، تا جائی که همه چیز را مسخره می­ کند. قرآن کریم عاقبت چنین افرادی را این گونه بیان می کند: «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساءُوا السّوأی أَن کَذَّبوا بِآیاتِ اللَّهِ؛ عاقبت کسانی که  گناه می کنند و ادامه می دهند این است که آیات الهی را تکذیب می کنند». (سوره روم/آیه 10) یعنی انسان به جائی می­ رسد که در گناه و معصیت و استمرار بر آن، به انکار شریعت، عقائد دینی، خدا و آخرت می رسد و همه را زیر سؤال می ­برد.
↙️افرادی که وجدان و نفس لوامه فعالی دارند، اهل نجات هستند، حتی اگر سقوط ­های بدی هم داشته باشند، وجدان بیدار می تواند نجات دهنده آنها باشد.
بنابراین، بسیار مهم است که وجدان را جدی بگیریم و به پیام ­هایش توجه کنیم. اما اگر به این مهم توجه نشود و از آن فرار کنیم، آن وقت فاجعه بزرگ اتفاق می افتد.
مطالعه کامل مطلب در???
montazer.ir/node/5684
?????????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.