?آثار و برکات مراعات انصاف?

#پای_درس_استاد
#خانواده_آسمانی
#استادمحمدشجاعي
جلسه (449)؛ مورخ1395/7/29
?آثار و برکات مراعات انصاف?

از دیگر آثار مراعات انصاف آن است كه شخص نه تنها خود از عذاب در دنيا رهايی می يابد، بلكه جامعه­ ای كه در آن زندگی می كند به سبب وجود انسان منصف از عذاب و خشم الهی درامان خواهد بود و خداوند به خاطر همين افراد منصف بر آن شهر و جامعه رحم می كند.

↖️↖️↖️از مهم‌ترین آثار انصاف این است که در همین دنیا مردم به فرد منصف اعتماد دارند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «مَنْ أَنْصَفَ النَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ رُضِيَ بِهِ حَكَماً لِغَيْرِهِ‌؛ هر کس با مردم انصاف بورزد، به داوری اش رضايت می دهند.»

?پس مراقب باشیم که ظلم به کسی نکنیم و اگر کردیم انصاف این است که خودانتقادی و شجاعت پذیرش آن را داشته باشیم و ظلم خود را جبران کنیم.

?کسی که همیشه به داد مردم می­ رسد و شجاعت خودانتقادی دارد و به کسی ظلم نمی ­کند، چنین فردی باعث می شود دیگران به داوری اش راضی شوند. چون آدم پسندیده­ ای است و زیر بار ظلم نمی رود و حتی داد دیگران را از خودش می ­گیرد، انسان با چنین خصلتی داوری اش مورد قبول دیگران واقع می شود.

از دیگر آثار مراعات انصاف آن است كه شخص نه تنها خود از عذاب در دنيا رهايی مي ­يابد، بلكه جامعه­ ای كه در آن زندگی می­ كند به سبب وجود انسان منصف از عذاب و خشم الهی درامان خواهد بود و خداوند به خاطر همين افراد منصف بر آن شهر و جامعه رحم می كند. در این خصوص نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) درسه سفارش مهم به ابن مسعود می­ فرماید: «يابنَ مَسعودٍ، أنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ، وانصَحِ الاُمَّةَ وارحَمْهُم، فإذا كُنتَ كذلكَ وغَضِبَ اللّه ُ على أهلِ بَلدَةٍ أنتَ فيها وأرادَ أن يُنزِلَ علَيهِمُ العَذابَ نَظَرَ إلَيكَ فرَحِمَهُم بِكَ، يقولُ اللّه ُ تعالی :« وماكانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ القُرى بِظُلْمٍ وأهْلُها مُصْلِحونَ».

آن سه سفارش این هاست:

1. «أنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ؛ از جانب خودت به مردم حق بده».

باید فکر کنیم که اگر من جای فلانی بودم چه کار می­ کردم. در اکثر اوقات انتقادهایی که از اشکالات مردم می­ کنیم، همان اشکالات به نحوی در خودمان وجود دارد. انصاف این است که فکر کنیم که حتی اگر آن اشکال در وجود ما نباشد، اگر ما جای او بودیم چه کار می ­کردیم. اگر کسی تا این حد انصاف داشت، چنین فردی مورد پسند خداست.

2. « و انصَحِ الاُمَّةَ و ارحَمْهُم؛ خیرخواه امت باش و با آنان با مهربانی رفتار کن». پس باید سعی کنیم همیشه خیر مردم را بخواهیم. در هر جایگاه و منصبی که قرار داریم، خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم و با انصاف درمورد او قضاوت و رفتار کنیم.

«مهربانی» و «بلوغ انسانی»، محصول سیر و سلوک شکوفا شده است.

3.آدم های خوب و مهربان بلا را از یک شهر و کشور دفع می کنند. چون این آدم خوب در رفتار و زندگی اش هیچ وقت خودش را با دیگران مقایسه نمی ­کند. او همیشه همه سختی­ های زندگی اش را پای خدا می­ گذارد. او مصداق آیه «قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُکي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ؛ بگو به راستی که نمازم و اعمالم و زندگی و مردنم برای پروردگار جهان هاست» (سوره انعام/آیه 162).
مطالعه ادامه مطلب در ???
montazer.ir/node/5690
???????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.