?⚜زیارت جامعه کبیره نوعی ابراز عشق و محبت است⚜?

?????????
#استادمحمدشجاعی
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره
جلسه(19)..مورخ 95/10/16

?⚜زیارت جامعه کبیره نوعی ابراز عشق و محبت است⚜?
زیارت نامه دریایی از معرفت مزور است. فهم و درک درست از زیارت و ابراز عشق و #محبت، ما را به مقام امام نزدیک می کند. پس ببینیم که چگونه زیارت می کنیم.
زیارتنامه‌ها بطور عمده توسط خود معصومین و اولیاء الهی تنظیم شده که دارای محتوایی غنی از معرفت است. زیارتنامه‌هایی که در حرم‌ها می خوانیم دو دسته هستند:
گاهی به زیارتگاه مشرف می شویم. کنار ضریح می ایستیم و از باب مهر و محبت ضریح را می بوسیم. این بوسه در حقیقت بوسه‌ به دست و پای وجود مقدس مزور است و بیانگر عشق و معرفت و احساس نیاز و حاجت ماست.
✨زائر با عشق و ارادت و معرفت نسبت به امام، نیازها و حاجت هایش را در زیارت با خود می برد که همه در کیفیت زیارتش تاثیرگذار است. حتی چیزی را که در زیارت هدیه می کند، هم برای دنیا و هم برای آخرت انسان ارزشمند است.✨ این نحوه زیارت ثواب دارد و آثار و ثوابش را کسی نمی تواند حساب کند. این صورت اول زیارت است.
⚜اما گاهی وقت ها ما در حرم، می نشینم و زیارت نامه ای می خوانیم که همراه با معرفت است. صرفاً خواندن مهم نیست. مهم فهم است که بدانیم چه می خوانیم.
✨امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمودند: «الا لا خَيْرَ فى‌ قِراءَةٍ لَيْسَ فيها تَدَبُّرٌ = آگاه باشيد كه در قرائتى كه همراه آن تدبّر نباشد، خيرى نيست». یعنی بفهمیم چی می خوانیم و در محضر چه کسی هستیم. کسی که این گونه است توجه دارد قبل از اینکه بخواهد به حرم برود، آداب آن را رعایت می کند؛ مثل غسل زیارت، کنترل دیدنی ها، شنیدنی ها، مداومت بر ذکر، نحوه ورود به حرم…

⚜ادب کلام در زیارت نامه⚜
وقتی در حرم با مزور روبرو می شویم. او شخصی زنده است و احاطه کامل بر ما دارد و ما به محضر او وارد می شویم. چنین زیارتی، زیارت کامل و حقیقی است. علت اینکه ما او را نمی بینیم، مشکل از خود ماست. پس شروع زیارت و نحوه ارتباط کلامی خیلی مهم است که چگونه اظهار مهر و محبت کنیم.
✨عشق و تنفر دو روی یک سکه اند. سکه بدون دو رو اعتبار ندارد. در اکثر زیارت نامه ها این دو رکن (عشق و تنفر) با هم است. عشق زمانی صادق است که همراه با تنفر باشد. یعنی وقتی می گوئیم دوستت دارم، یعنی از دشمنانت متنفر و بیزارم.
اما متاسفانه ما در تبری خیلی ضعیف و در عشق خیلی قوی هستیم. این امر باعث می شود که #عشق ما صادقانه نباشد. یعنی اگر عشق به معصوم داشته باشیم و از دشمنانش دوری نکنیم، این عشق حقیقی نیست.
?زیارت نامه معرفتی به ما می دهد که با چه کسی حرف می زنیم. کسی که زیارت نامه می خواند یعنی شأن و منزلت مزور را می شناسد.?

❤️زیارت نامه دریایی از معرفت است بین ما و امام یا اولیاء الهی که ما آنها را بشناسیم که چقدر منزلت دارند. با شناخت مزور است که می فهمیم که آنها در نزد خداوند چه جایگاهی دارند.❤️
✅همان طور که در #جامعه می‌خوانیم: «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ= هر کس بخواهد به خدا برسد در ورودی اش شما هستید». با #زیارتنامه می فهمیم که معصوم چه خاصیت وجودی در نزد خداوند دارد.
مطالعه کامل در ↙️↙️↙️
montazer.ir/node/5978
?????????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.