?تلاش برای آخرت، همراه با تلاش برای دنیا?

???????
#راههای_مبارزه_با_غم
#استادمحمدشجاعی
جلسه 54؛ مورخ 94/9/28

?درمان اخلاقی غم؛ رضایت الهی (2)?
بزرگترین خسارت در زندگی انسان، از دست دادن اموال و یا از دست دادن عزیزانش نیست… بلکه بزرگترین خسارت در زندگی هر انسان که در حقیقت بزرگترین افتضاح و نکبت در زندگی او محسوب می‌شود، خراب شدن رابطه‌ی او با الله است. در چنین حالتی بخش انسانی او ساقط شده و او از زندگی انسانی باز می‌ماند.

?تلاش برای آخرت، همراه با تلاش برای دنیا?
امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند:
«إِنَّ مَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِالْمَفْرُوضِ عَلَیْهِ عَنِ الْمَضْمُونِ لَهُ وَ رَضِیَ بِالْمَقُدورِ عَلَیْهِ وَ لَهُ کَانَ أَکْثَرَ النَّاسِ سَلَامَةً فِی عَافِیَةٍ وَ رِبْحاً فِی غِبْطَةٍ وَ غَنِیمَةً فِی مَسَرَّةٍ؛ هر کس خود را به انجام وظایفش برای طلب روزی مشغول سازد و به انجام واجباتش بپردازد و به روزی مقدر خود راضی باشد، به سلامت و عافیت نزدیک‌تر است و سودی می‌برد که دیگران غبطه‌‌ی او را می‌خورند، و زندگی او سرشار از غنیمت‌های شادمانه است».
برای همه‌ی ما یک روزی مضمون (ضمانت شده) وجود دارد. چه این روزی را بطلبیم، و چه آن را درخواست نکنیم، و چه برایش تلاش کنیم، یا نکنیم، این روزی ضمانت شده، از سوی خدا به ما می‌رسد. امّا این روزی تضمین شده، یک عمل واجب هم لازم دارد، یعنی انسان باید به اندازه وسعش برای آن، تلاش کند. چیزی که در این میان مهم است، این نکته می‌باشد که انسان باید کاملاً مراقب باشد که تلاش او برای رسیدن به روزی مضمونش، مانع انجام واجبات نگردد.
?نمی‌توان نشست و منتظر رسیدن روزی تضمین شده بود، بلکه باید به اندازه وسع، برایش حرکت کرد. اما نتیجه‌ی روزی را به خدا سپرد. گاهی تلاش‌های انسان برای کسب روزه، حج، و … می‌گردد. چنین کسی حتماً بدعاقبت بوده و به سعادت نخواهد رسید. حتی اگر اشتغال ما، مانع نماز اول وقتمان باشد، برایمان خیری نخواهد داشت.
?پس، روزی مضمون، درگروی عمل مفروض (تلاش واجب) است. امّا زیرک و هوشیار کسی است که نمی‌گذارد عمل مفروض او، مانع تغذیه‌ی بخش فوق عقلانی‌اش شده و او را از حرکت به سوی الله باز دارد.
?او خوب می‌داند که باید بخش عظیمی از زندگی‌اش را برای شناخت حقیقت دین (احکام، عقاید، اخلاقیات) و کسب معارف لازم برای سعادت ابدی‌اش، اختصاص دهد. لذا به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که تلاش‌های روزمره او برای روزی مضمونش، او را از ارتباط با غیب و رفاقت با اهل آسمان باز ندارد.
?وظیفه‌ی واجب ما در دنیا، آماده شدن برای تولد سالم به ابدیت است. بهشت محصول آمادگی انسان برای این لحظه است و جهنم، محصول عدم آمادگی انسان برای تولد ابدی …
?پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) زمین بهشت را، زمین همواری بدون هیچ عمارت و سرسبزی معرفی می‌کند، آنچه که بهشت را به «جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ …» تبدیل می‌کند، همان اعمال، افکار، ارتباطات، و اخلاقیاتِ ماست که در دنیا، سبب آرامش و شادی نفس خودمان و دیگران شده است.
?از سوئی جهنم نیز، محصول همان سبکی است که در دنیا بر طبق آن زیسته‌ایم، حسادت‌ها، کینه‌ها، بدخلقی‌ها، تنبلی‌ها، بی‌حوصلگی‌ها، زورگفتن‌ها، حق‌الناس‌ها و … همه و همه همان اژدها و آتش‌ها و سرب مذاب و … را در جهنم انسان رقم می‌زنند.
مطالعه کامل مطلب در ↘️↘️
montazer.ir/node/4643
?????????
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
telegram.me/montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.