⚜⌚️⚜ بهترین زمان تهجد

⚜⌚️⚜ بهترین زمان تهجد

? می بایست که قیام بنده برای تهجد و شب زنده داری از روی شوق باشد، چون اگر چنین بود، به عمل اندک راضی نخواهد شد؛ و بهتر این است که تهجد، به همان مقدار معینی باشد که در کتاب خدا برای پیامبر و مؤمنانی که با آن حضرت بودند، بیان شده(۱)

? و اگر به خاطر عذر عام و یا عذر خاصی به این اندازه موفق نشد، سعی کند که در زمستان، چهار تا پنج ساعت و در تابستان، دو تا سه ساعت، مناجات و عباداتش طول بکشد(۲)

? و اگر برایش امکان داشت، هنگامی که شب به نیمه رسید برخیزد و چهار رکعت از نمازهای شب را در این وقت به جای آورد؛

? زیرا که این ساعت، مخصوص اهل خلوت است و خدا را بخواند و حوائج خود را از او طلب کند و بعد اگر خواب بر او غلبه کرد، بخوابد و برای انجام بقیه اعمال، دوباره برخیزد، زیرا این ساعت، مخصوص اجابت دعا و خلوت با خداست.

? از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: در شب ساعتی است که نمی شود بنده مسلمانی در آن ساعت بپا خیزد و نماز بگذارد و خداوند دعایش را مستجاب ننماید. راوی می گوید گفتم: این چه ساعتی است؟! فرمود: یک ششم اول، از نیمه دوم است(۳).

? و روایت شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در بعضی از شب ها پس از انجام چهار رکعت نماز، می خوابید و برای انجام بقیه عبادات، دوباره به پا می خواست.(۴)(۵)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱. سوره مزمل؛ آیه ۴-۲ و ۲۰ .
۲. در اینگونه موارد سالک باید تحت تربیت مربی آشنای به طریق قرب الهی باشد تا از افتادن به دام افراطها و تفریطها در امان بماند. شیخ عارف و اصل ما، حضرت آیه الله پهلوانی نور الله مضجعه مکرر به تلامذه سلوکی خود می فرمودند که اگر به نفس فشار آورده شود، پس می زند و سالک نمی تواند راه را ادامه دهد و آنچه را که بدست آورده و از دست می دهد.
۳. الکافی، ج۳، ص۴۴۷.
۴. الکافی؛ ج۳، ص۴۴۵.
۵. اسرار الصلوه؛ ص۴۷۹ و ۴۸۰.

? باده گلگون (چهار صد و چهل کلمه در سلوک الی الله از آیة الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی)
نویسنده: م الف

#نماز_شب
@askdin_com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.