? جای محاسبۀ نفس در مساجد ما، خالی است!

? جای محاسبۀ نفس در مساجد ما، خالی است!

?در مساجد، سر و صدا بیشتر می‌شنوید تا سکوتی که برنامه‌ریزی شده برای محاسبۀ نفس

? شما هر تصمیم خوبی برای خودت بگیری، تا مکر نفست را با محاسبۀ نفس گیر نیدازی و نشناسی، نمی‌توانی آن را اجرا کنی، او به تو اجازه نمی‌دهد!

#محاسبۀ_نفس– ج3 (محرم95)

⭕️ بدون محاسبۀ نفس، استغفار  خیلی جالب و خنده دار است/ ببخشید شما الآن داری از چه چیزی استغفار می‌کنی؟

⭕️ دعا و مناجات بدون محاسبۀ نفس حتی شدنی نیست. اصلاً دعا بعد از یک مدتی تفکر در خویشتن است که تضرّع در بارگاه پروردگار عالم را تحقق می بخشد.

⭕️ سه دلیل عمده برای محاسبه نفس، دلیل با مبنای: 1⃣هستی شناسانه 2⃣ انسان شناسانه 3⃣دین شناسانه

? شما هر تصمیم خوبی برای خودت بگیری تا مارمولک نفست را با محاسبۀ نفس گیر نیندازی، نمی‌توانی آن را اجرا کنی، او به تو اجازه نمی‌دهد. محاسبه نفس مثل دامی می‌ماند که می‌توانی مارمولک نفست را گیر بیندازی
_________________________
#محرم_95 #هیئت_نور–ج3
#حجت_الاسلام_پناهیان:

? بی‌توجهی به موضوع محاسبۀ نفس در جامعۀ ایمانی و دینی ما بالاست.

? جای محاسبه نفس در مساجد ما، خالی است. شما در مساجد، سر و صدا بیشتر می‌شنوید تا سکوتی که برنامه‌ریزی شده برای محاسبۀ نفس. در روایات ما فرمودند: «دقایقی تفکر ارزشش از حداقل یک سال عبادت بالاتر است.»(فِكْرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ؛ مصباح الشریعه، ص 171) مسجد هم که جای عبادت است. چه عبادتی بالاتر از تفکر با موضوع محاسبه نفس، آنهم در مسجد.

? خیلی از مؤمنین عادت به محاسبۀ نفس ندارند، خیلی جالب و کمی خنده‌دار است که بدون محاسبۀ نفس، استغفار می‌کنند!  ببخشید شما الآن داری برای چه استغفار می‌کنی؟ می‌گوید: «همین‌طوری، کلاً خدایا ما را ببخشید» به ‌احتمال ‌زیاد چنین استغفاری پذیرفته نیست، چراکه فرمودند: «به خدا قسم نجات پیدا نمی‌کند از گناه مگر کسی که اقرار بکند؛ وَ اللَّهِ مَا يَنْجُو مِنَ الذَّنْبِ إِلَّا مَنْ أَقَرَّ بِهِ»(کافی، ج 2، ص 426)  آنوقت  اقرار هم که ساده نیست. شما می‌خواهی بگویی من فلان فحش را دادم، خب خدا می‌فرماید: «تو چرا چنین حرف زشتی زدی؟ در اثر حسادت بود؟ در اثر تکبر بود؟ در اثر حرص بود؟ در اثر چه بدی‌ای بود؟ آن‌هم باید بگویی، از آن‌هم باید از آن استغفارکنی! بلکه استغفار از آن مهمتر است!»

?دعا و مناجات بدون محاسبۀ نفس حتی شدنی نیست. شما مناجات‌های ائمۀ هدی را بخوانید می‌بینید اصلاً معلوم است دعا بعد از یک مدتی تفکر در خویشتن است که این تضرّع در بارگاه پروردگار عالم دارد تحقق پیدا می‌کند ولی ما محاسبۀ نفسش را برداشتیم، بقیه را داریم اجرا می‌کنیم.

? خلوص بدون محاسبۀ نفس اصلاً امکان دارد؟ تا کسی تأمّل نکند عمیقاً، نمی‌تواند عمیقاً خودش را ببیند. کار می‌برد، وقت می‌گیرد، تکرار باید بشود، نفس آدم رودست می‌زند، به آدم می‌گوید برو به این کارها، کار نداشته باش، نفس انسان را گول می‌زند.

? نفس انسان اماره بالسوء است یعنی هرلحظه یک دستوری می‌دهد، مرضی می‌ریزد. چنین نفس دغل‌بازی را که نمی‌شود بدون محاسبه نفس کنترلش کرد.

? شما هر تصمیم خوبی برای خودت بگیری تا مکر نفست را نشناسی و گیرش نیدازی،  نمی‌توانی آن را اجرا کنی، او به تو اجازه نمی‌دهد.محاسبه نفس مثل دامی می‌ماند که می‌توانی مکر نفست را گیر بیندازی و بشناسی.

? نیت هم به این سادگی قابل کشف نیست! انسان موجود پیچیده‌ای است بنابراین لازم است به محاسبه و دقت تا معمای پیچیده وجود خودش را کشف کند؛ و این بدون محاسبه نفس امکان ندارد.

? همان‌طوری که قبل از هر ورزشی، نیاز به گرم کردن بدن داریم، برای هر عملی مثل مناجات و استغفار و مبارزه با نفس، نیاز به محاسبه نفس داریم.

? به چه دلیل باید محاسبه نفس کنیم؟

1⃣- ما در جهان به‌شدت با حساب و کتابی زندگی می‌کنیم که بدون حساب و کتاب نمی‌شود در آن زندگی کرد. 2⃣- انسان موجود پیچیده‌ای است که بدون حساب و کتاب رمزگشایی نمی‌شود. 3⃣- بالاخره ما قیامتی داریم که در آن از ما حساب می‌کشند. قبل از آن حسابرسی، خودمان به حسابمان برسیم. امام سجاد (ع) جداگانه برای جهنم گریه می‌کنند، جداگانه برای حساب‌وکتاب روز قیامت.

? امام صادق (ع) می‌فرماید: حساب بکشید و نفستان را محاسبه کنید قبل از اینکه از شما حساب بکشند(کافی/8 /143)  امام صادق(ع) می‌فرماید: قیامت پنجاه ایستگاه دارد که در هر ایستگاهی آدم را نگه می‌دارند و هر موقفی هزار سال است، کسی بخواهد این مواقف چند هزارساله را به‌سرعت و سهولت بگذراند، لازم است روزانه چند دقیقه برای محاسبه خودش وقت بگذارد که دیگر آن‌طرف این‌قدر معطل نشود.

#محاسبه_نفس – ج3 (محرم 95)
#هیئت_نور #محرم95

#صوت:
telegram.me/Panahian_mp3/1161
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ کانال رسمی #استاد_پناهیان
@panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.