?بهار طبیعت یک مَثَل است برای مرتبه بالاتر بهار (ربیعالانام)؛
همچنانکه خورشیدِ منظومه شمسی، مَثَلی از خورشید حقیقی و شمس نبوت است.
«آنچه ما در اين عالم ميبينيم مَثَلي براي مراتب بالاتر است. مَثَلها را همه ميفهمند، اما مُمَثَّلها را معصوم(ع) توضیح میدهد. همه عالم مَثَل است؛ مُمَثَّلش عالم غیب است…
آنچه ما از «حيات» در اين دنيا ميبينيم که جنبشي و خواستههايي و آرزوهايي و اشتياقهايي و خوفهايي و طمعهايي است، مثلي براي حياتهاي برتر و زندگيهاي برتر است که در آنجا آرزوها، خواستهها، تمنيات و تمايلاتي والا در انسانها شکل ميگيرد که در اين دنيا به دست آمدني نيست…
◀️ یا «شمس» یک مَثَل است که خورشيد منظومه شمسي است، اما خورشيد حقيقي در همه کائنات، وجود مقدس نبی اکرم(ص) است كه همه عوالم را نوراني کرده است. خورشيد پرتو دارد و فقدان حرارت و نور آن، موجب تاريکي و سرماست؛ اگر نور و گرماي خورشيد نبوت نبي اكرم (ص) نيز به انسان نرسد، بشر در گمراهي و ضلالت اسير مي شود.
◀️ اين باراني که بر زمين مرده ميبارد و زمين با آن زنده ميشود اين يک مَثَل است. درواقع سرزمين وجود ما سرزميني است که اگر باران هدايت الهي بر آن باريد حاصلخيز ميشود و گرنه کويري بيش نيست…
◀️بهار هم خودش يک مَثَل است. خداي متعال يک رحمتي دارد اگر آن رحمت بر وجود انسان باريد وجود انسان مثل زمين در بهار زنده مي شود. درواقع نفَس رحماني خداي متعال به عالم ميخورد و عالم مرده زنده ميشود. انسان بايد از آن يک مُمَثّلي را بفهمد، اگر فهميد آن وقت نفس رحماني به او مي خورد و خودش زنده مي شود…».
?استاد سید محمدمهدی میرباقری (۱۳۹۱)
?@ostadmirbaqeri