7️⃣ مقایسه عبادت ‏ها و نیازها

? راه هاى دورى از عجب و غرور ?
#پرتوی_از_اسرار_نماز

7️⃣  مقایسه عبادت ‏ها و نیازها
عبادت ‏ها، توشه راه آخرتِ ماست. راهى دراز و دشوار در پیش داریم. آیا این عبادت‏ ها، كفاف آن همه راه و برآوردن آن همه نیاز مارا مى ‏كند؟
مگر ناله على علیه السلام بلند نیست كه: آه… از كمىِ توشه و دورىِ راه «آهْ مِنْ قِلَّةِ الزّادِ…» ما، بیش از دنیا، در عقبه‏ هاى بعدى، در قبر، برزخ، محشر و آخرت، به خدا و انعام او نیازمندیم. آیا این عبادت‏ ها، تأمین كننده آن نیازها مى ‏باشد؟

❌ ابودرداء، مى ‏گوید: در مسجد پیامبر، درباره اعمال اهل بدر و رضوان گفتگو بود. من گفتم: عبادت و ورع على علیه السلام از همه بیشتر است. وقتى این سخن بر آنان گران آمد، این خاطره را كه خود، شاهد آن بودم نقل كردم:
شبى على علیه السلام را دیدم كه در نخلستان پنهان شد. او را تعقیب كردم ولى از نظرم ناپدید گشت. فكر كردم به خانه رفت. ولى… صداى ناله او را مى‏ شنیدم كه مى ‏گفت: خدایا!… آه از آن گناهى كه من فراموشش كرده‏ ام ولى تو به حسابم نوشته‏ اى،… آه از آتشى سوزان و… آنقدر گریست كه بیهوش و بى حركت شد. فكر كردم از دنیا رفته است. به خانه زهرا علیها السلام رفتم تاخبر دهم، فرمود: این حالت، از خوف خدا براى على‏ علیه السلام پیش مى‏ آید. سپس، آبى آوردیم و على ‏علیه السلام به هوش آمد و من نیز مى ‏گریستم. وقتى به هوش آمد، گفت: اى ابودرداء! چگونه مرا مى ‏بینى، آنگاه كه در قیامت، مرا به سوى حساب، فرا خوانند و گنهكاران به عذاب خداى یقین كنند. (بحارالانوار، ج41، ص12)
آرى، غرور به عبادت ‏هاى ناچیز، در مقابل وسعت نیاز ما به رحمت پروردگار، نشان غفلتى دیگر است.

? کتاب پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی
___________________
http://telegram.me/joinchat/BjiOnTvUkEu7JDBJghtP1A

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.