?در روز عید اتفاقی در عالم می‌افتد که در روزهای دیگر نمی‌افتد.

?در روز عید اتفاقی در عالم می‌افتد که در روزهای دیگر نمی‌افتد.
باطن عید این است که باب ویژه‌ای به عالم بالا باز می‌شود و لذا باید خوشحال بود

«این پيامبري که مي‌خواهد ما را به خدا برساند و اين ديني که آمده ما را [به مقام توحید] برساند، يک اعيادي هم معين کرده است و مي‌گويد عيد فطر، عيد قربان عيد غدير، جمعه، مبعث نبي اکرم(ص) و ميلاد ائمه(ع) عيد شماست. وقتي امامي به دنيا آمد، عيد شماست، وقتي صديقه طاهره(س) به دنيا مي‌آيند عيد شماست.

حال سوال اين است که چرا عيد است؛ چه اتفاقي مي افتد و چرا در مبعث و يا در غدير يا فطر و قربان عيد مي‌گيريم؟ چرا هر هفته يک عيد به نام جمعه داريم و خداي متعال آن روز را برای ما عيد قرار داده است؛ مگر چه اتفاقي مي افتد؟ حتماً يک اتفاقي مي‌افتد؛ يعني عيد فطر با فردا و ديروزش فرق مي‌کند؛ زيرا نه ديروزش عيد الهي بود نه فردایش. عيد فطر يک باطني دارد که آن باطن، در روز بعدش نيست. شب جمعه با پنج‌شنبه و شنبه فرق مي کند؛ درهاي آسماني که در شب جمعه باز است و ملائکه اي که ما را از سماوات صدا مي زنند در شب شنبه نيستند؛ لذا خيلي برکات براي سحر جمعه است که اگر سحر جمعه را از دست داديد ديگر نمی‌توانید در طول هفته به آن برکات برسيد؛ زيرا آن رزق‌ها در سحر جمعه پخش مي‌شود.

اعیاد يک حقيقت و باطني دارند؛ آن باطن هم اين است که يک دري به سوي عالم بالا باز شده است و خداي متعال يک ابواب يا يک باب را به سوي رحمت خودش و خيرات و معرفت و محبت باز کرده است و مي‌گويد شما مسلمان‌ها عيد بگيريد و خوشحال باشيد…

[مثلاً] گفته مي شود يک ماه روزه بگيريد و ماه ضيافت خدا را پشت سر بگذاريد که بعد از اين ماه ضيافت، يک اتفاقي مي‌افتد و درها به روي مومنين باز مي‌شود و خداي متعال جوايز مومنين روزه‌دار را مي‌دهد لذا مؤمنين جشن مي‌گيرند. يا گفته شده که غدير عيد شماست؛ زيرا روزي است که درهاي ولايت اميرالمؤمنين(ع) به دست وجود مقدس رسول الله(ص) گشوده شد و _ به تعبير نارساي من_ حضرت از جمال اميرالمؤمنين(ع) در عالم و حقيقت ولايت ايشان در عالم پرده‌برداري کردند و آن روز را جشن مي‌گيريم؛ و يا می‌فرمایند روزي که آن تجلي اعظم الهي يعني بعثت نبي اکرم(ص) واقع شد، شما جشن بگيريد؛ یا آن روزي که يک حقيقتي از عالم بالا مي‌آيد و نوري نازل مي‌شود و امامي متولد مي‌شود شما جشن بگيريد.
پس عيدي که اسلام براي ما قرار داده چنين است که حتماً يک دري به روي عالم غيب باز شده و بايد مطمئن باشيم والا خداي متعال نمي‌فرمود برويد و جشن بگيريد.».

? استاد سید محمدمهدی میرباقری، ۹۳/۵/۶
? @ostadmirbaqeri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.