?نقشه شیطان فراتر از قدوقوارهٔ ماست، اما با “تقوا” می‌توانیم نجات پیدا کنیم

?نقشه شیطان فراتر از قدوقوارهٔ ماست، اما با “تقوا” می‌توانیم نجات پیدا کنیم
? کسی که متقی نیست، در شبهات غوطه‌ور است

«نقشه‌های شيطان خيلي بزرگتر از قد و قواره ما است؛ چون او شش هزار سال عبادتش را براي همين، به آتش کشيده است؛ ولي اگر انسان متقي شد، نجات پیدا می‌کند. «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ» و «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا».
به حسب ظاهر، بن‌بست را شيطان ايجاد می‌کند، ولي اگر متقي شدي، از اين بن‌بست نجات پيدا مي‌کني.
آدمي که تقوا پيدا مي‌کند ديگر از بن‌بست غضب و شهوتش بيرون مي‌رود و مهيمن بر آنها مي‌شود؛ و اين مي‌شود آن «يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» باطني. به تعبير ديگر از محاصره اسباب و شرک اسباب نجات پيدا مي‌کند.

آدمي که تا ديروز خيال مي‌کرد که زور من، علم من، محاسبه من و زرنگي من است که زندگي من را تأمين مي‌کند و مي‌خواست با همين وسائط خودش را اداره کند خداي متعال او را در بن‌بست شرايط مي‌گذارد و به او مي‌گويد: اين راه حرام، باز! راه شبهه‌ناک باز! راه حلال هم بسته! [ببينم چه مي‌کني!] حال اگر او ترسيد الي‌الابد بايد با خودش و حساب‌گري خودش در حرام غوطه بزند؛ ولي اگر نترسيد و دست به مال حرام دراز نکرد، باب حلال به رويش باز مي‌شود و زندگي‌اش در حلال قرار مي گيرد. [درباره] «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً»، فرمود: مِنْ‏ شُبهات‏ الدنيا». آدمي که متقي نيست دائما در شبهات غوطه‌ور است و مالش، فکرش، زندگي و رفتارش شبهه‌ناک است».

? استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری، ۹۲/۵/۶
? @ostadmirbaqeri

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.