چرا کلمه مولی به معنای سرپرستی است نه دوست؟

چرا کلمه مولی به معنای سرپرستی است نه دوست؟

در این پست چند دلیل بر این مطلب اقامه می شود که علی رغم ادعای اهل سنت مبنی بر اینکه حدیث غدیر مرادش “مولی” به معنای دوست است ، اتفاقا قرائن بسیار زیادی وجود دارد که اثبات می کند مراد از مولی در حدیث غدیر سرپرست است نه دوست.
حال مختصرا به ذکر دلائل می پردازیم
1. بیان معنای کلمه “مولی” در خطبه غدیر
اگر دوستان یک مطالعه سطحی به خطبه غدیر که در اثناء اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام توسط حضرت رسول ایراد شد، بیاندازند؛بدون هیچ شک و شبهه ای متوجه می شوند که مراد پیامبر چه بوده و هیچ جای شکی هم باقی نمی ماند که مراد سرپرستی است نه دوست جدای اینکه این قضیه را پیامبر در خطبه با الفاظ دیگری هم مطرح نموده است که دوستان می توانند با مراجعه به خطبه غدیر به وضوح این مطلب را مشاهده نمایند.
2. مجلس عظیم برای اثبات دوستی؟!
توضیح اینکه طبق برخی از نقل ها بیش از صد هزار نفر پیامبر را در حجت الوداع همراهی می نمودند و حادثه غدیر در بیابان های عربستان در هوای گرم و تشریفات خاص همراه بوده که حتی اعلام شد آنهایی که قبلا رفته بودند بازگردند و آنهایی که نرسیده بودند صبر شد تا برسند؛ با این تفاسیر آیا از یک آدم عادی انتظار می رود در چنین شرایطی صدهزار نفر را معطل نماید و با این تشریفات به همه بگوید من فلانی را دوست دارم؟؟؟
این کار را هر عاقلی انجام دهد مورد تعجب و حتی تمسخر دیگران است چطور این امر را به پیامبر اسلام نسبت می دهند که اینهمه انسان را معطل کرده بگوید من علی(علیه السلام) را دوست دارم؟ پس مسلما مراد از “مولی” دوست نبوده معنای دیگری بوده که همان ولایت و سرپرستی است.
3. ابهام کلمه مولی فقط در غدیر؟
دوستان اهل سنت می گویند که مولی یعنی دوست خوب به آنها می گوییم که چطور در غدیر به معنای دوست است ولی در قضیه تعیین خلیه ثنی آنها توسط خلیفه اولشان که با همین کلمه بود نگفتند مراد سرپرست نیست و دوست است؟
چرا که خلیفه اول در مورد خلیفه ثانی نوشت: ” ولیتکم بعدی عمر بن خطاب”
4. بیعت سه روزه مردم با حضرت علی علیه السلام بعد از انتصاب خود دلیلی کافی مبنی بر ولی بودن به معای سرپرست است نه دوست چرا که معنا ندارد مردم سه روز برای دوست بودن با امیرالمؤمنین بیعت کنند و اصلا بیعت برای دوستی معنا ندارد و مسلما بیعت برای امر امامت و خلافت بوده نه دوستی.

5. داستان حارث فهری دلیلی دیگر!از قضیه غدیر همه سرپرستی را فهمیده بودند که شخصی مانند حارث فهری نتوانست طاقت بیاورد و
امامت حضرت علی را بپذیرد لذا درخواست غذاب از خدا نمود که بلافاصله عذاب بر نازل شد و به درک واصل شد .(برای توضیح بیشتر به تفاسیر ذیل آیات اولیه سوره معرج رجوع شود)
البته قرائن و شواهد منحصر به این موارد نیست ولی همینقدر هم کفایت می کند که مقصود ما را برساند که حدیث غدیر ولالت واضح به مسئله جانشینی داشت نه دوستی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.