?زندگی دنیا فاقد اصالت و زندگی آخرت حیات حقیقی است

?????
#شرح_دعای_ندبه
#استادمحمدشجاعی

جلسه ۶ مورخ۹۶/۴/۱۶

?زندگی دنیا فاقد اصالت و زندگی آخرت حیات حقیقی است
زندگى دنیا و نعمتهاى مادّى و معنوى آن، مطلوب آدمى است، ولى با توجه به این که همه آنها ابزار آزمایش و وسیله تکامل حقیقى و تحصیل سعادت ابدى است، موقتی بوده و اصالتى ندارد. ارزش و قیمت هر آدمی به این است که چقدر می تواند با اصالت دادن به آخرت، زندگی دنیایی اش را تنظیم کند. کسی که بدنش را برای خدا به کار نگیرد و در راه خدا از بدنش استفاده نکند، گرفتار عذاب قبر می شود. پس بهتر است هر زجری که می کشی و هر خدمتی که با بدنت انجام می دهی، به خدا بفروشی. نتیجه این می شود که انرژی، قدرت، نشاط به انسان داده می شود. بنابراین، زندگى آخرت، زندگى حقیقی و اصیل مى‌باشد. برای همین است که قرآن می فرماید: «وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَهَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ= زندگی آخرتی حیات حقیقی است»(عنکبوت/۶۴).

?در ادامه شرح دعای ندبه به این فراز رسیدیم: «إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِیلَ مَا عِنْدَکَ مِنَ النَّعِیمِ الْمُقِیمِ الَّذِی لا زَوَالَ لَهُ وَ لا اضْمِحْلالَ= آن گاه که براى ایشان اختیار کردى، فراوانى نعمت پابرجایى که نزد توست، نعمتى که تباهى و نابودى ندارد». خداوند تبارک و تعالی، آن نعمت های جاودان و پایداری که نزد خودش است، برای اهل بیت علیهم السلام، اختیار کرده است.

?مسئله تولد به ابدیت و بهشت، اصلی ترین مسئله زندگی هر فرد است. دنیا همه ی قیمت و ارزش خودش را از نظام ملکوتی می گیرد، یعنی ارزش ها و ملاک ها در نظام دنیایی با نظام ملکوتی تنظیم می شود. مثل دوران جنینی و بارداری که تمام قیمتش به خاطر دنیاست. وگرنه بارداری و دوران جنینی اصلاً اصالتی ندارد. آن زجر ۹ ماهه‌ی مادر یا حبس ۹ ماهه‌ی جنین، برای این است که بالاخره جنین با تولد سالم به دنیا بیاید و بتواند در دنیا زندگی کند. زندگی دنیا با بهشت معنا پیدا می‌کند و اگر بهشت و ملکوت را بردارید، جهنم می شود. بهشت یعنی تمام ملکوت. در واقع بهشت و ملکوت جایی است که کمالات دنیایی اعم از زیبای ها، کمالات، علم، سطح زندگی و هر چه که شما اینجا دارید، اما بی نهایت کامل تر و متفاوت است.

?به این نکته توجه کنید که قدرت‌ها و کمالات در نظام دنیایی در مقابل ابدیت و ملکوت هیچ است. به عنوان مثال، اگر بخواهید ازدواج کنید، بچه‌دار شوید، رشته تحصیلی انتخاب کنید، شغل انتخاب کنید، همسایه انتخاب کنید، محل زندگی انتخاب کنید، دوست انتخاب کنید، مهمانی بروید، مسافرت بروید، اگر انتخاب های شما با تولد سالم در ملکوت سازگاری نداشته باشد، جهنم می شود. فرق نمی کند هر چه باشد. حتی اگر عبادت تان هم با بهشت تناسب نداشته باشد، جهنم می شود.

?بنابراین، اصلاً صورت ملاک نیست، آنچه که ملاک است، انتخابات، ارتباطات و چینش های فکری تان است که باید با شرایط زیستی آخرت و ابدیت سازگاری داشته باشد. یعنی به بهشت بخورد. از این رو، بهشت اصالت دارد.
مطالعه کامل در ?
montazer.ir/node/7255

?????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.