◀️نقش امام صادق در گسترش اسلام #تاریخ #

◀️نقش امام صادق در گسترش اسلام #تاریخ #
❓نقش امام صادق(ع) در گسترش اسلام ناب چگونه بوده؟
❗️شیعه تا زمان امام صادق(ع) حتی از احکام ابتدایی و ساده فقهی بهره‌مند نبود و بسیاری از شیعیان ناگزیر بودند، بخاطر عدم آشنایی با مسائل فقهی، به مکاتب فقهی به دیگران مراجعه کنند. و عدم دسترسی به علوم اهل بیت تا قبل از زمان امام صادق(ع) یکی از نقاط ضعف تشیع است.
?از زمان امام صادق(ع) است که شیعه با فقه و فقاهت، تکالیف و استنباط احکام شرعی آشنا می‌شود، و به تعبیر دیگر «تفقه» در دین پیدا می‌کند.
?در مکتب امام صادق(ع) و درس امام صادق(ع) هزاران فرهیخته و دانشمند و عالم اسلامی شرکت و رشد ‌کرده‌اند که آثار آن فراتر از تشیع می‌باشد.
?بعنوان مثال «جابربن حیان» در عصر امام صادق(ع) و پس از رحلت آن حضرت تعداد زیادی از رشته‌های علوم را به رشته تحریر در آورد که برخی از آنها را به امام صادق(ع) عرضه و منسوب کرده است. در رشته‌های تجربی، فیزیک و شیمی و امثال اینها کتابهای جابر زینت بخش کتابخانه‌های بزرگ دنیاست.
?لکن آنچه بیشتر از همه در مدرسه امام صادق(ع) اهمیت داشت، علمی بود که به تعبیر امام زین العابدین (ع)، از انسان درباره آن بازخواست می‌شود، یعنی علم به فرایض و احکام و مسائل فقهی.
?یکی از عمده‌ترین نقش‌های علمی امام صادق(ع) در عرصه تمدن سازی بسط و توسعه فقه و نظام حقوقی اسلام است که در این زمینه امام صادق(ع) نقش بسیار مهمی راایفا کردند. و بعد از ایشان فقه شیعه، سرآمد مذاهب فقهی گردید چرا که بسیاری از سران مذاهب مشهور اهل تسنن خود دانش آموخته مکتب امام صادق(ع) بودند.
?مالک و ابوحنیفه از بزرگترین فقهای مذاهب اهل تسنن از محضر امام باقر و امام صادق(ع) (علیهم السلام)، بهره‌های فراوان برده‌اند اما شافعی و احمد بن حنبل چون در دروه‌های بعد از امام صادق(ع) بوده‌اند، بدون واسطه نتوانسته‌اند از محضر امام صادق(ع) استفاده کنند، اما با واسطه بهره‌های فراوان برده‌اند.
?بطور کلی سران مذاهب فقهی اهل سنت از تربیت شدگان با واسطه یا بی‌واسطه مکتب فقهی امام صادق(ع) هستند. . .

?@ porseman
? @porsemantv8
جهت مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید
? http://www.porseman.org/showarticle.aspx?id=2387

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.