❤️مصداق های ۱۴ گانه صدقه در زندگی کدام است؟❤️

❤️?❤️?❤️
#انفاق_و_صدقه
#استادمحمدشجاعی
جلسه ۹؛مورخ ۸۶/۳/۳

❤️مصداق های ۱۴ گانه صدقه در زندگی کدام است؟❤️
در این جا ۱۴ نمونه از مصداق های صدقه را جمع آوری و تقدیم مخاطبان محترم می‌کنیم. اما قطعا اینها، همه‌ی موارد صدقه محسوب نمی‌شوند و امور دیگری هم هستند که جزء صدقه هستند. این ۱۴ مورد شامل این هاست: رفع موانعی که موجب اذیت دیگران می‌شود؛ احترام به پیاده رو توسط سواره؛ عیادت از بیمار؛ ارشاد و راهنمایی و امر به معروف و نهی از منکر؛ سلام کردن؛ هرنوع خیر رساندن به دیگران؛ معطل نکردن دیگران؛ خیر رسانی و محبت به حیوان و گیاه؛ حق بدن انسان را دادن؛ رفتار خوب با دیگران؛ نشر علم؛ اصلاح رابطه بین افراد؛ اصلاح رابطه بین افراد؛ کلام نیکوگفتن؛ مفید بودن، جریان داشتن، تراوش داشتن، تجلی کردن، خیر بودن و … مصادیق صدقه در زندگی است.

۱- رفع موانعی که باعث اذیت دیگران می شود، صدقه است

شخصی به پیامبر گفت:«من یطیع ذلک یا رسول الله؟ = چه کسی تحمل دارد که همیشه صدقه بدهد؟» حضرت فرمود:« اماتتک الاذی عن الطریق صدقه= اگر چیزی را که باعث اذیت دیگران باشد، از سر راه مردم برداری صدقه است». کاری که باعث اذیت دیگران شود، ظلم، منکر و دور شدن از اخلاق الهی است.

۲- احترام به پیاده رو توسط سواره صدقه است

امام صادق (علیه السلام) می فرماید:«من الجور قول راکب لراجل الطریق الطریق= این ظلم است که راکب به پیاده بگوید برو کنار». یعنی موتور سواری که از پیاده رو عبور می‌کند، کار حرام مرتکب شده است. چون حق ندارد مردم را در فشار بگذارد. سواره باید به حرمت کسی که روی خط عابر پیاده عبور می‌کند، توقف کند. اما می‌بینیم که ملاحظه افراد پیاده را نمی‌کند و فکر می‌کند که باید دیگران از مسیر او کنار بروند، چون حق دارد هر طور که دلش خواست رانندگی کند. افراد پیاده نیز در خیلی از مواقع ظلم می‌کنند و با وجود اینکه چراغ عابر پیاده قرمز است، از آن عبور می‌کنند. در صورتی که باید صبر کنند. این کارهای کوچک، آدم را مدت‌ها از معنویت‌ها عقب می اندازد.

۳- عیادت بیمار صدقه است

«و عیادتک المریض صدقه = عیادت مریض صدقه است.» خوب است که انسان این ارزش ها و فرهنگ نوع دوستی، انسان دوستی و عشق به بندگان خدا را حفظ کند و در اجتماع توسعه بدهد، به عشق خدا و به عشق اهل‌بیت به بندگان خدا و فرزندان اهل‌بیت کمک کند، مهرورزی داشته باشد و تا می‌تواند خیّر باشد.

خداوند به یکی از اولیای خود فرمود، من وقتی مریض بودم، تو به عیادت من نیامدی. او گفت: خداوندا تو کی مریض بودی که من به عیادتت بیایم؟ خدا فرمود: فلان بنده‌ی من که مریض بود، اگر به عیادت او می‌رفتی، مثل این بود که به عیادت من آمده ای.

منظور خداوند این است که اگر شما به هر یک از بندگان من خیر برسانید، به من خیر رسانده اید. چون خلق خانواده‌ی من هستند. مگر یک کسی به اعضای خانواده‌ی شما خیری برساند، خود را مدیون او نمی‌دانید و بر خود واجب نمی‌دانید که از او تشکر کنید؟ هر کس به یکی از بندگان خدا خدمت کند، محبوب خدا می گردد.
ادامه دارد….
montazer.ir/node/7378
?❤️?❤️?❤️?
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
@montazer_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.