? حب حسین(ع) در دلی بیدار می شود که از خود و آنچه دوست دارد در راه خدا گذشته باشد.

? حب حسین(ع) در دلی بیدار می شود که از خود و آنچه دوست دارد در راه خدا گذشته باشد.

? مروری بر مستند “تجدید پیمان” ششمین قسمت از مجموعه اول #روایت_فتح

?این قسمت از روایت فتح، #اعزام_رزمندگان پس از عملیات والفجر ۸ را روایت میکند. مراسم #راهیان_کربلا در خیابانهای تهران در حال برگزاری است و رزمندگان در حال راهپیمایی هستند. هر از گاهی گزارشگر روایت فتح از یکی از رزمندگان میخواهد که از صف بیرون بیاید و در مقابل دوربین قرار بگیرد و از تصمیم خود برای حضور در میدان جهاد و فداکاری بگوید.

? هر کدام از سوژه‌ها شغل‌های متفاوتی دارند: معلم، دانشجو، کارمند وزارت کشور، کشباف، عینک‌ساز و کارگر. دوربین به محل کار همین سوژه‌ها هم میرود و با بعضی در محل کارشان همین گفتگو را ادامه میدهد.

? خانواده‌ها نیز از عناصر دخیل این #سفر_عاشقانه هستند که دوربین روایت فتح به سراغ آنها هم میرود و از انگیزه‌ها و حال و هوای آنها هم میگوید. پدران و مادران و همسران و دختران با دلهایشان آمده‌اند. پدر دو شهید که در حال راهی کردن فرزند سومش است، خواسته‌ی قلبی خود را با این اشعار بیان میکند:
خدایاا! خدایا! به حرمت شهیدان! / برای حفظ قرآن / تا انقلاب مهدی / خمینی را نگهدار
همسر همین رزمنده هم این آیه قرآن را تلاوت میکند:
ان الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا بأموالهم و أنفسهم بی‌سبیل‌الله
و همین آیه‌ی قرآن الهام‌بخش متن گفتارهای شهید آوینی بوده است.

? در ادامه به خیابان‌های تهران بازمیگردیم: رزمندگان در حال رد شدن از زیر قرآن هستند و مرد سالخورده‌ای بین آنها شیرینی پخش میکند. دخترکی که برای #بابای_رزمنده‌اش گل خریده است و اشک شوق پدران و مادران در بدرقه‌ی فرزندانشان سوژه‌های بعدی روایت فتح هستند. شهید آوینی همین گریه‌ها را به گریه‌های رزمندگان در #شب_عملیات وصل کرده است و متن‌گفتارهای استثنایی و ماندگار خود را در این باره آفریده است. پایان‌بخش این قسمت هم «نوحه‌ی ماندگار کربلا کربلای حاج اکبر شریعت» است.

بخشهایی از متن‌گفتارهای این قسمت را با هم مرور میکنیم:

۱️⃣ در کوچه‌های محله هر روز این چهره‌های آشنا را دیده‌ای. آن یکی طلبه است و آن دو نفر دیگر، کشباف و عینک‌ساز. اما این چه تفاوتی میکند که خدا از چه طریق به آنان روزی میرساند؟ مهم این است که آنها پیمان فطری خویش را از یاد نبرده اند، میثاق فطرت را.

۲️⃣ شأن انسان در این است که از زمان و مکان و مقتضیات آنها فراتر رود و غل و زنجیر جاذبه خاک را از دست و پای روح خویش بگشاید و به مقام ولایت رسد و کسی این مقام را درخواهد یافت که از خود و آنچه دوست دارد در راه خدا بگذرد و سر تسلیم به آستان قربان بسپارد و مقرب شود و خداوند در جوابش «و فدیناه بذبح عظیم» نازل کند… سلام علی ابراهیم.

۳️⃣ شأن انسان در ایمان و هجرت و جهاد است و #هجرت مقدمه جهاد فی سبیل الله است. هجرت، هجرت از سنگینی و جاذبه هایی که تو را به خاک می چسباند. چکمه هایت را بپوش، ره‌توشه‌ات را بردار. و هجرت کن. حضرت امام حسین علیه‌السلام در صحرای کربلا انتظار تو را می کشد. چکمه‌هایت را بپوش و ره‌توشه ات را بردار و هجرت کن که پیامبران نیز همه آمده اند تا تو را از سنگینی‌ها رها کنند و زنجیر خاک از دست و پای اراده‌ات بگشایند.

۴️⃣ مگر کربلا از تبعیت زمان و مکان خارج است که #همه_جا_کربلا باشد و #هر_روز_عاشورا؟ آری! کربلا از زمان و مکان بیرون است و اگر تو می خواهی که به کربلا برسی، باید از خود و بستگی‌هایش، از سنگینی‌ها و ماندن‌ها گذر کنی و از زمان و مکان و مقتضیات آنها فراتر روی و غل و زنجیر جاذبه‌های دنیایی را از پای اراده ات بگشایی و هجرت کنی. #حب_حسین در دلی که خودپرست است بیدار نمیشود.

۵️⃣ انسان اهل ولایت است و در باطن خویش باحق پیوند دارد. اما آنچه که او را از حق باز می دارد جاذبه‌ی خاک است که به‌سوی پایین می کشد و اینچنین، فطرت او محجوب میمانَد و کدورت گناه صفای باطن او را که آیینه‌ی نور حق است میپوشاند و نورالانوار رب در آن تجلی نمی یابد.
اما گریه، گریه آبی است که این کدورت ها و کثافات را میشوید و تو را به فطرت الهی خویش رجوع میدهد و دیگر باره اهل ولایت میشوی. بگذار مارا اهل گریه بخوانند. اگر آنها بدانند که در این گریه ها چه قدرتی نهفته است، خواب بر آنان حرام خواهد شد و به راستی اگر خداوند گریه را به انسان نبخشیده بود، هیچ چیز نمیتوانست کدورتی را که با گناه بر آیینه فطرتش مینشیند پاک کند.

۶️⃣ برخیز برادر، برخیز. قافله کربلا روانه است و آواز جرس که از باطن ملکوتی انسان برمی آید، عشاق حرم را فرا میخواند. اما برادر، می دانی؟ حب حسین در دلی بیدار میشود که از خود و آنچه دوست دارد در راه خدا گذشته باشد.

?دوران دفاع مقدس به روایت رهبر انقلاب??
https://t.me/joinchat/AAAAAEGkyfDdp-afE_9Yvw

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.