این همه نعمت؟ چرا قبلا نمی دیدمشون؟

????

✅ خلاصه‌ی #درس چهل و نهم:
این همه نعمت؟ چرا قبلا نمی دیدمشون؟

????

❇️ به این نتیجه رسیدیم که برای بزرگ دیدن خدا، باید روی نعمتایی که خدا به ماها داده فکر کرد؛ امّا نباید به کلّی فکر کردن روی نعمتا بسنده کرد. باید به صورت ریز و جزئی به نعمتا فکر کرد. این کار باعث می شه آدم خودش رو غرق نعمت ببینه و دائم در حال حزن شرمندگی و شوق داشتن همچین خدایی باشه.

❇️ جزئی فکر کردن، توحید آدما رو عجیب و غریب قوی می کنه. به آیه های قرآن دقّت کنید ببینید که چه قدر قرآن دوس داره که ما فکرامون جزئی بشه. مثلا به ما توصیه شده که روی این چیزا فکر کنیم:

▫️در بارۀ خلقت خودمون و همۀ جنبنده ها، رفت و آمد شب و روز، بارون،‌ زنده شدن زمین توسّط بارون، باد.
✨(سورۀ جاثیه (۴۵)، آیۀ ۳ _ ۶).

▫️در مورد چارپاها؛ امّا جزئیش می کنه و می گه اون شیری که شما می خورید و این قدرم براتون گوارا و خوش‌مزه س، از کجا می آد؟ از بین سرگین و خون.
✨(سورۀ نحل (۱۶): آیۀ ۶۶).

▫️به خرما و انگور که چه طوری می شه از یه میوه، هم مایعی به دست آورد که مست کننده و حرومه و هم به عنوان غذای پاک و حلال ازشون استفاده می کنن.
✨(سورۀ نحل (۱۶): آیۀ ۶۷).

?یکی از یاران امام صادق علیه السلام می گه:
?امام صادق علیه السلام دستور دادند که گوشتی برایشان بیاورند. گوشت پخته را وقتی سرد شد، خدمت حضرت آوردند، فرمود:
?حمد و سپاس مخصوص خدایی است که در من اشتهای این گوشت را ایجاد کرد.
?(المحاسن، ج ۲، ص ۴۰۶).

✔️ جزئی فکر کردن یعنی این که فقط خدا رو شکر نکنید که این گوشت رو به شما روزی کرد، خدا رو شکر کنید که اشتهای خوردن اون رو هم در شما ایجاد کرد.

❇️ نکته ای که در بارۀ جزئی فکر کردن در باره نعمتا گفتیم، نباید فقط تو محدودۀ نعمتای مادی باشه، تو مسائل معنوی هم باید همین طور ریز نگاه کرد:

?دونه دونۀ حاجتایی که از خدا خواستیم و اجابت شد رو باید نعمتایی بدونیم که هر کدومشون جداگونه نیازمند شکره. به اینم بسنده نکنیم.

?حواسمون باشه که دعاهایی که کردیم و اجابت شد، در حالی بوده که خدا ما رو به بندگی خودش دعوت کرد و ما کاهلی کردیم و در برابرش خدا مقابله به مثل نمی کنه و حرفمون رو گوش می ده، این خیلی نعمت بزرگیه. کافیه یه لحظه فکر کنید به این که خدا تصمیم می گرفت که با ما مقابله به مثل کنه. چه اتفاقی می افتاد.

?امامم مث خدا رفتار می کنه. اگه خدا با ما مقابله به مثل نمی کنه، امام هم مقابله به مثل نمی کنه. اگه خدا با حلم و بردباری با ما برخورد می کنه، قاعدۀ رفتار امام هم حلم و بردباریه. پس پیش خودمون یه مقداری فکر کنیم که اگه بنا بود امام مثل خودمون با ما رفتار کنه، چی می شد؟

⏪ توضیحات و روایات بیشتر در این باره رو می تونید توی متن کامل درس بخونید.

#خلاصه_درس چهل و نهم

http://eitaa.com/abbasivaladi

➖➖?????➖➖

? اینم فایل پی‌دی‌اف درس چهل و نهم، برا کسایی که دوست دارن متن کاملش رو بخونن:

?????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.