??نوری که از افق حرا طلوع کرد??

?⏺?⏺?
#مبعث
#استادمحمدشجاعی

??نوری که از افق حرا طلوع کرد??

بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترین فراز از تاریخ اسلام بوده و نزول قرآن کریم نیز از این زمان آغاز می‌گردد. کلمه بعثت به معنای «برانگیخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انسانی از سوی خداوند متعال برای هدایت دیگران می‌باشد. بعثت و فرود آمدن جبرییل در حرا، بازگشایی راه های آسمان به حریم بسته انسان است. خداوند، بانگ بیدار باش را از سر رحمت بیکران خود به صدا درآورده است. این سروش ایزدی بر بال جبرییل فرود آمد و از حنجره پاک محمد صلی الله علیه و آله بر زمین منتشر گردید.

مبعث بر چه کسانی مبارک است؟

بعثت فقط بر مؤمنین و کسانی که دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله ) را اجابت می کنند تا شبیه به او شوند، مبارک است، اما بر غیر مؤمنین مبارک نیست.

انسان دارای شئون مختلف «جمادی، گیاهی، حیوانی، عقلی و فوق عقلی» است. او موجودی است که قابلیت تربیت نامحدود و لیاقت قرب الهی و خلیفه الله شدن را دارد . همچنین با تربیت صحیح می تواند، آیینۀ تمام نمای الهی باشد.

دین فقط اسلام است. قرآن می فرمایند: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام[1]= دین فقط در نزد خدا اسلام است». بقیه ادیان حتی ادیان الهی از درجه اعتبار ساقط اند. هیچ کدام از آئین و مکاتب موجود در جهان جزء اسلام، تربیت بُعد انسانی انسان را به عهده نگرفته است.

وقتی گفته می شود پیروان راستین دین، منظور پیروانِ راستین اسلام است و فقط و فقط پیروان راستین اسلام هستند که می توانند به حیات انسانی برسند و دیگران از این حیات محروم اند.

خداوند در سوره انفال آیه 24 می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما یُحییكُم[2] = ای کسانی که ایمان آورده اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید، هنگامی که شما را به سوی چیزی می خوانند که شما را حیات می بخشد». این آیه بسیار زیباست. یعنی وقتی خدا و رسول شما را دعوت می کنند تا به شما حیات انسانی بدهند، شما هم اجابت کنید. نه نگویید، عمل کنید و تسلیم باشید تا حیات پیدا کنید. اما کسی که اجابت نمی کند، محال است حیات انسانی داشته باشد.

قرآن فقط و فقط کسانی را زنده به حیات انسانی می داند که مطیع باشند و خدا و رسولش را اطاعت کنند. اما به میزانی که شخص در زندگی اش با آنچه که پیغمبر فرموده، تطبیق نکند، از زندگی انسانی محروم است.

خداوند پیغمبر را مبعوث نکرد تا به ما یاد بدهد، چگونه آب بخوریم، خانه بسازیم، تولید مثل کنیم، بلکه هدف از ارسال پیامبر، تربیت انسان است.
مطالعه کامل⏬
www.montazer.ir/node/6799
⏺?⏺?⏺
کانال رسمی #موسسه_منتظران_منجی عج
@montazer_irr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.