?#آسیب_شناسی_بازیها_تخصصی

?#آسیب_شناسی_بازیها_تخصصی

? نقد #بازیهای_رایانه ای

? نام بازي: «#Alan_Wake » درون و برون من, قسمت ۲

⭕️ مقدمه

? طبق آمارهای معتبر پزشکی، داشتن رازهای سر به مهر و سعی در مخفی نگه داشتن و در نهایت فراموشی آن ها، اصلی ترین عامل بروز کابوس های شبانه افراد به شمار می روند و این کابوس ها به عنوان اصلی ترین عامل بروز بیماری های روحی-روانی همچون از هم گسیختگی شخصیتی و اختلال در خواب (بی خوابی) معرفی می شوند.

? بیماری از هم گسیختگی شخصیتی یک فرایند ذهنی است که بر اثر آن ارتباط طبیعی میان افکار، خاطرات، احساسات، حرکات و هویت فردی از میان می رود. به واسطه این از هم گسیختگی، برخی از اطلاعات خاص که در حالت عادی باید در ارتباط با سایر اطلاعات موجود دیگر در مغز باشند، انسجام و اتصال خود را از دست می دهند.

? برخی از پژوهشگران بر این باورند که از هم گسیختگی بطور مستمر ادامه پیدا کرده و گسترش می یابد و ممکن است از خیال بافی های روزانه شروع شده و تا تجزیه کامل هویتی ادامه پیدا کند. چند شخصیتی، که می تواند به طور متوسط شامل 10 هویت متفاوت باشد و در برخی موارد تعداد آن تنها به 2 مورد محدود شده و در برخی موارد دیگر از 100 مورد نیز بالاتر می رود.

? از علائم این بیماری می توان به آشکار کردن شخصیت های رفتاری متفاوت، و بروز عملکردها و رفتارهای فیزیکی نامتعارف و متناقض، احساس ضعف حافظه، خارج شدن از دایره زمان (به عنوان مثال بیمار نمی تواند افراد و مکان ها را به خوبی به خاطر سپرده و یا به یاد بیاورد)، فراموشی، ضعف حافظه، روان گریزی، زوال شخصیتی، دگر سان بینی محیط، احساس بی هویتی، پیری زودرس، خود هپنوتیزم شدگی و توهّمات شنیداری اشاره کرد.

? در عالم سینما و به تازگی بازی های رایانه ای، هنرمندان زیادی با سوژه قرار دادن این موضوع اقدام به خلق آثاری کرده اند که اکثر آن ها با اقبال عمومی بسیاری مواجه شده اند و طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

? ساخت فیلم هایی نظیر Machinist، Identity، Secret Window و بازی هایی نظیر Silent Hill 2 & Homecoming نمونه هایی از این رویکرد روانشناسانه در عالم هنر هستند. در همین راستا چند وقتی است که بازی رایانه ای آلن ویک (Alan Wake)، با چنین سوژه و رویکردی روانه بازار شده است که در ادامه به نقد و بررسی آن خواهم پرداخت.

⭕️ مسیری به سوی تباهی

? سکانس ابتدایی بازی حاوی نکات بسیار مهم و کلیدی درمورد فلسفه و منطق شکل گیری داستان بازی است که به علت اهمیت زیاد، در ادامه به شکل نسبتا کاملی به تشریح وقایع موجود در آن می پردازم:

? در سکانس ابتدایی بازی مردی را در حال رانندگی در جاده ای تاریک و مه گرفته می بینیم. او درون ماشین تنهاست و به نظر می رسد که غرق در افکارش است. از نظر نمادشناسی در چنین سکانس هایی تاریکی هوا و مه گرفتگی جاده، تاکیدی بر پریشانی ذهن مرد دارند و از سردرگمی او خبر می دهند. خلوت بودن مرموز جاده (توجه داشته باشید که هیچ ماشین و یا عابری در آن وجود ندارد)، تنهایی مرد (ماشین هیچ سرنشینی جز خود مرد ندارد) و رانندگی او در جاده، همگی نمادهایی از اختصاصی بودن مسیر، به عنوان مسیری سرنوشت ساز برای او هستند.

? در ادامه سکانس، کم کم از طریق صدای مرد که به صورت نریشن روی صحنه رانندگی پخش می شود با افکار او آشنا می شویم. او خودش را “آلن ویک” و حرفه اش را “نویسندگی” معرفی می کند. آلن در طول صحبت هایش از حادثه ای عجیب و وحشتناک صحبت می کند که تا ثانیه ای دیگر رخ خواهد داد. ظاهرا او درحال تعریف داستانی است که ماجرای آن قبلا اتفاق افتاده است.

? از آنجایی که داستان از زبان خود آلن روایت می شود، می توان فهمید که ماجرای این سکانس به گذشته آلن تعلق دارد و درحال حاضر زمان از روی آن سپری شده است. در چنین حالتی می توان حدس زد که آلن درحال حاضر در مکان دیگری قرار دارد و شرایط دیگری را تجربه می کند.

? ماشین آلن پس از عبور از تونلی تاریک، ناگهان با عابری برخورد کرده و او را نقش بر زمین می کند. آلن سراسیمه از ماشین خارج می شود و به وضعیت سلامتی عابر رسیدگی می کند. از چهره آلن می توان حدس زد که عابر در اثر شدت برخورد کشته شده و کمی بعد صحبت های او مبنی بر آماده شدنش برای جدایی از فردی به نام “آلیس” و رفتن به زندان هم این موضوع را تایید می کند.

✍نویسنده: محمود بلالی

✅ کانال مصاف گیم در ایتا?
@MasafGame

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.