? روزه‌داری در غربت

? روزه‌داری در غربت
⁉️ چگونه در کشورهای دیگر ماه مبارک رمضان را راحت‌تر بگذرانیم؟

✈️ خیلی از هم‌وطنان ما با توجه به اقتضائات و شرایط زندگی خود مجبورند ماه مبارک رمضان را در کشوری غیر از ایران بگذرانند. روزه داری در محیطی که قرابت خاصی با اسلام و مفاهیم آن ندارد، کمی کار را دشوار می‌کند. اما چشم انداز نهایی، یعنی بندگی به شکل کامل آن، ذهن انسان را آماده می‌کند تا در غربت و دور از وطن نیز بتوان به امور دینی رسیدگی کرد. در ادامه چند راه‌کار ساده برای روزه‌داری در کشورهای دیگر را یادآوری کرده‌ایم:

? به مرجع خود رجوع کنید
پیدا کردن زمان طلوع و غروب خورشید و به طبع آن زمان دقیق اذان به کمک اپلیکشن ها و نرم‌افزارها فعلی کار دشواری نیست اما در بعضی از نقاط زمین مانند کشورهای شمال اروپا و کانادا و… خورشید ساعات زیادی را در آسمان خواهد بود و در نتیجه زمان روزه‌داری در یک شبانه روز گاهی به 20 ساعت نیز خواهد رسید. بهتر است برای اطلاع از احکام روزه در این شرایط به سایت‌ مرجع خود سر بزنید و موارد این‌چنینی را بررسی نمایید.
✅ برای مثال فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است: «مکلف باید در مورد اوقات نمازهای یومیه و روزه همان افق محل سکونت خود را رعایت کند، ولی اگر روزه گرفتن بر اثر طولانی بودن روز، غیر مقدور یا حرجی باشد، ادای آن ساقط و قضای آن واجب است.»

? پای سفره افطار ایرانی باشید
به کمک سایت‌های پخش آنلاین می‌توانید برنامه‌های شبکه‌های مختلف ایران را ببینید و یا در جلسات هیات‌های مذهبی به شکل آنلاین شرکت کنید. به همین راحتی می‌توانید در غربت هم خودتان را در کنار سفره پر خاطره‌ی افطار ایرانی تصور کنید.

مساجد شهر را شناسایی کنید
اگر در شهرهایی که حضور دارید احتمال حضور شیعیان کم است، ممکن است جمعیت خوبی از اهل تسنن از کشورهای دیگر در نزدیکی شما حضور داشته باشند که در این‌صورت درصد وجود مسجد بالا خواهد رفت. می‌توانید روزهایی زمان افطار را در کنار خواهران و برادران دینی خود بگذرانید و معنویت را در این جمع‌ آن‌ها احساس کنید.

برای شب‌های قدر برنامه‌ریزی کنید
اگر جمعیت شیعیان در اطراف شما کم باشد احتمالا برای برگزاری شب‌های قدر احتیاج به سفر و برنامه ریزی بیشتر داشته باشید. می‌توانید مراکز اسلامی تحت نظارت شیعیان را با جستجو در اینترنت پیدا کنید و در مراسم احیای این شب‌های بزرگ شرکت کنید.

? برنامه مخصوص خودتان را داشته باشید
اگر امکان رفت و آمد به شهرهای دیگر را ندارید، می‌توانید با جمعی از دانشجویان ایرانی و یا شیعیان دیگر کشور ها، مراسمی برای شب‌های قدر را در خانه‌های خود تدارک ببینید. به راحتی می توانید به برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی ایران که در از نقاط مختلفی از ایران پخش زنده خواهند داشت استفاده کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که سیستم صوتی شما مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نکند و یا اگر جمعیت شما بیشتر از تعداد مشخصی شد هماهنگی‌های لازم را با پلیس آن منطقه انجام دهید تا هشداری از سوی پلیس دریافت ‌نکنید.
? #مهارتهای_زندگی

❣ @khamenei_reyhaneh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.