?نقش روزه در باور قیامت

?نقش روزه در باور قیامت

?چون ماه مبارك رمضان از عظمت خاصي برخوردار است، حضرت در ماه شعبان مي فرمايد: خودتان را آماده كرده و از خدا بخواهيد تا ماه رمضان را با #بركت و #رحمت و مغفرتي كه مي آيد، ادراك كنيد: «با نيّتها و دلهايي پاك از خداوند طلب توفيق براي روزه و تلاوت قرآن نماييد. كسي كه از #مغفرت خداوند محروم بماند، در حقيقت شقاوتش كامل است. بياد تشنگي و گرسنگي #قيامت باشيد».[1]

?در بعضي از روايات #فضيلت_روزه، آمده است: «روزه بگيريد، تا گرسنه شويد و درد گرسنگان را بچشيد»[2]. اين به زبان ما سخن گفتن، و از قدمهاي اوليه است وگرنه چرا بايد بگذاريم كسي گرسنه باشد و خودمان هميشه سير باشيم؟

? در قيامت عدّه اي واقعاً #گرسنه هستند، غذا مي خورند ولي #هرگز سير نمي شوند، همان طور كه در دنيا هرگز سير نمي شدند. چون حسّ آز و طمع تمام شدني نيست، در آخرت هم به صورت ﴿هلْ مِن مزيد﴾[3] ظهور مي كند. فرمود: شما به فكر گرسنگي و تشنگي قيامت باشيد نه به فكر گرسنگي و تشنگي ديگران، آن را كه بايد در قدم هاي اوليه تأمين كرد.

?تصدّق و اطعام در ماه مبارک رمضان

?حضرت فرمود: «وتصدّقوا علي فقراءكم ومساكينكم» وظيفهٴ ديگر در اين ماه آن است كه به فقرا و مساكين صدقه بدهيد، اين تصديق نيز بايد با احترام و #قصد_قربت همراه باشد نه با تحقير يا ترحّم. در بخش ديگري از اين خطبه پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) همگان را به اطعام و دادن افطاري به روزه داران ترغيب مي كند: «هر كس در ماه رمضان به خاطر خدا به روزه دار افطاري بدهد، خداوند #ثواب آزاد كردن بنده اي را به او مي دهد و گناهان او را نيز مي بخشد (شايد چون روزه دار خود را آزاد كرده است)»،

?عرض كردند: يا رسول الله ما توانايي افطاري دادن نداريم چگونه به اين فيض برسيم؟ فرمود: از آتش جهنم خود را برهانيد هر چند به اندازه يك خرما يا نيمي از آن افطاري بدهيد.

?[1] ـ اربعين شيخ بهايي، ص 179، ح 9.
?[2] ـ من لا يحضر، ج 2، ص 73.
?[3] ـ سورهٴ ق، آيهٴ 30.

#حکمت_عبادات
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
? @nashresrair
? www.nashresra.ir
◀ ارتباط با ما:
@nashresra_ad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.