?چرا پس از ظهور، عده‌اى امام زمان را انکار و به مخالفت با ایشان می‌پردازند؟

#پرسش_و_پاسخ_مهدوی

?چرا پس از ظهور، عده‌اى امام زمان را انکار و به مخالفت با ایشان می‌پردازند؟

?از امام باقر (عليه السلام) نقل شده است كه قائم (عليه السلام) قيام مى كند با امر جديد و كتاب جديد و قضاى جديد و بر عرب سخت مى گيرد و با شمشير عمل مى كند و…[1]
حال بايد ديد مراد از «امر جديد» و «كتاب جديد» چيست. مسلماً، مراد، اين نيست كه حضرت مهدی (علیه السلام) كتاب و قرآن جديدى مى آورد، همان گونه كه پيامبر خاتم (صلى الله عليه و آله) كتاب تازه اى به بشريّت عرضه كرد؛ چون، اين معنا، با خاتميّت دين محمد (صلى الله عليه و آله) و اين كه قرآن آخرين و كامل‌ترين كتاب الهى است، سازگارى ندارد، بلكه مراد، اين است كه تبيين جديد و تفسير تازه از دين و قرآن ارائه مى دهد كه طبعاً با تفسيرهاى موجود كه با عقل هاى بشرى و غير معصوم ارائه شده، فرق خواهد داشت و پيرايه هايى كه بر دين و احكام بسته اند، زدوده خواهد شد. لذا ممكن است اين تفسير جديد، با خواسته ها و اميال بعضى، سازگارى نداشته باشد و باعث مخالفت آنان با حضرت حجت (عليه السلام) شود و عدّه اى با تمسّک به اين مطلب، به انكار آن حضرت بپردازند.
به عبارت ديگر، همان عواملى كه باعث مى شد تا مردم جاهلى، نبوّت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) را انكار كنند، باعث انكار حضرت مهدى (عليه السلام) نيز خواهند شد. از امام باقر (عليه السلام) نقل شده است كه فرمودند:
او، آن چه را پيش از او بوده است، در هم مى ريزد، آن گونه كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) امور جاهليّت را در هم ريخت. مهدى (علیه السلام) اسلام را به گونه اى تازه و جديد مى آغازد.[2]
در جاى ديگر، حضرت على (عليه السلام) مى فرمايد:
(مهدى) شيوه عدالت را به شما نشان مى دهد و احكام از بين رفته ى كتاب و سنّت را زنده مى سازد.[3]
از اين احاديث و احاديث ديگر، معلوم مى شود كه عواملى مانند مال و مقام پرستى، نفاق، انحرافات عقيدتى، جهل و نادانى، … كه موجب انكار پبامبر اسلام و دين آن حضرت در آغاز بعثت شده بود، باز به هنگام ظهور قائم (علیه السلام) موجب انكار آن حضرت و مخالفت با ايشان خواهد شد.

پی نوشت‌ها:
[1]. بحارالأنوار، ج 52، ص 354.
[2]. نعمانى، الغيبة، ص 152.
[3]. شرح نهج البلاغه، علينقى فيض الاسلام، خطبه ى 138.

✅ کانال مسجد مقدس جمکران:?
@jamkaran_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.