◼️ اول‌مظلوم

◼️ اول‌مظلوم

✔️ در ادبیات عرف متشرعه، امام علی(ع) به اول‌مظلومِ عالَم وصف می‌شود. سؤال اینجاست که چرا امام علی(ع) اول‌مظلوم عالم است؟ آیا قبل از ایشان بر کسی ظلم نشده است؟

در پاسخ به این سؤال چند جواب مطرح است:

• علی(ع) عابدترین مردم بود؛ ولی وقتی به شهادت رسید، برخی گفتند مگر علی نماز می‌خوانده است؟! این، ظلم در حق عبادت است.

• علی(ع) باب شهر علم بود و هرکس بخواهد به شهر علمِ نبوی وارد شود، باید از این در عبور کند؛ ولی بعد از پیامبر(ص)، دیگران داعیه‌دار علم شدند. این، ظلم در حق علم است.

• علی(ع) شجاع‌ترین مردم و فاتح خیبر و قهرمان بدر و احد و خندق بود؛ ولی در حضور او همسرش را مجروح نمودند و ایشان را دست‌بسته به مسجد بردند. این، ظلم در حق شجاعت است.

هرکدام از این سخنان درست است؛ ولی می‌توانیم این‌گونه پاسخ دهیم که امام علی(ع) ولیّ‌الله بود. در نظام معنایی، بین انسان و خداوند متعال، پس از توحید، «ولایت» کلیدی‌ترین واژه است که تحقق توحید را تضمین می‌کند. ولایت در قالب «نبوت» و «امامت» در بین انسان‌ها تداوم می‌یابد. امامت، تداوم نبوت در مسیر هدایت بشر است.

خاتمیت، پایان نزول وحی است؛ نه پایان تفسیر و تبیین وحی. بعد از پیامبر(ص)، ارتباط عرش و فرش به‌واسطه وجود امام(ع) ادامه می‌یابد و اوست که مرجع تبیین و تفسیر وحی است.

ازاین‌جهت، بزرگ‌ترین ظلم در این عالَم، ظلمی است که مسیر هدایت بشر را منحرف کند و غصب ولایت، تعلل در مسیر ولایت بود. بنابراین امام علی(ع) اول‌مظلوم عالم است؛ نه به‌اعتبار تقدم عددی؛ بلکه به‌اعتبار تقدم رتبی و عظمت و اهمیت. هیچ ظلمی در این عالم، بزرگ‌تر از غصب ولایت نبود.

? حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محسن محمدی

@tarikhbasiratafza

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.