?چرا زندگی بعضی‌ها آسوده‌تر است؟

?پاسخ به یک شبهۀ فراگیر
?چرا زندگی بعضی‌ها آسوده‌تر است؟

?#چگونه_آسوده‌تر_زندگی_کنیم؟ (ج۵- قسمت دوم)

?یک شبهه‌ای دربارۀ رنج هست که می‌گویند: «چرا بعضی‌ها آسوده‌تر از ما زندگی می‌کنند و کمتر رنج می‌کشند؟ چرا زندگیِ عده‌ای سخت‌تر است؟!» این تصور اشتباه است، چون همه به یک میزان رنج می‌کشند؛ یعنی خدا همه را «مساوی» رنج داده است.

?امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «الْمَصَائِبُ بِالسَّوِيَّةِ مَقْسُومَةٌ بَيْنَ الْبَرِيَّةِ» (تحف‌العقول/۲۱۴) یعنی رنج و مصیبت به‌صورت مساوی بین مردم تقسیم شده است!

?همۀ انسان‌ها در رنج، با هم مساوی هستند و این به خوبیِ و بدیِ انسان‌ها هم ربطی ندارد! خدا در این زمینه، هیچ تفاوت و تبعیضی بین انسان‌‌ها قائل نشده است.

?آیت‌الله بهجت(ره) دربارۀ این روایت، می‌فرماید: فقرا در کمبودها و فقر و ناداری باید صبر و شکیبایی داشته باشند و #بدانند که آنها هم از نعمت‌های دیگری برخوردارند که اغنیا برخوردار نیستند. ثروتمندان بلاها و ابتلائات و گرفتاری‌هایی دارند که مستضعفان و محرومان ندارند.(درمحضر بهجت/۶۸)

?خدا می‌فرماید: اگر می‌خواستیم، کاری می‌کردیم که در دنیا، کافران خیلی خوش بگذرانند و به آنها خانه‌های با سقف نقره‌ای می‌دادیم (زخرف/۳۳) ولی مردم نمی‌توانند این را تحمل کنند، لذا خدا لطف کرده و به همه، مساوی رنج داده است و اِلا ایمانی برای ما باقی نمی‌ماند!

?دانستن اینکه «مصائب به‌طور مساوی بین مردم تقسیم شده است» باعث می‌شود که آدم راحت‌تر مصائبش را بپذیرد.

?علیرضا پناهیان ۹۶.۷.۴
?حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس
@Panahian_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.