داستان یک خانواده‌ی واقعی

? داستان یک خانواده‌ی واقعی
? به مناسبت نزول آیه‌ی هل‌اتی و روز خانواده

? امروز ۲۵ ذی الحجه مصادف با نزول سوره‌ی دهر است که در شأن امام علی (ع)، حضرت زهرا (س) و امام حسن و امام حسین (ع) نازل شده است. به همین دلیل روز نزول این سوره را روز خانواده نامیده‌اند. به همین مناسبت نکاتی را درباره این سوره و روز خانواده یادآوری می‌کنیم:

⁉️ داستان شان نزول این سوره چیست؟
امام علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و فضه (خدمتکارشان) نذر کردند که سه روز روزه بگیرند تا بیماری حسنین ع شفا یابد. روز اول هنگام افطار مسکینی به در خانه آمد و تقاضای غذا کرد. ایشان غذای خود را به او دادند و با آب افطار کردند. روز دوم هنگام افطار یتیم و در روز سوم اسیری به در خانه آمدند و آنها غذای خود را به یتیم و اسیر دادند و خودشان مجدد با آب افطار نمودند. روز بیست و پنجم ماه ذی‌الحجه جبرئیل بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و عرض کرد: ای رسول خدا (ص) آن چه خداوند متعال درباره اهل بیت تو عنایت کرده است، بنگر. جبرئیل امین این سوره را که در شأن فداکاری حضرت علی (ع) و همسرش فاطمه زهرا (س) و فرزندانش حسن و حسین علیهماالسلام نازل شد، بر آن حضرت قرائت کرد: هَل اَتی عَلَی الاِنسانِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ… یوفون بالنذر و یخافون یوما کان شره مستطیرا (7) و یطعمون الطعام على حبه مسکینا و یتیما و اسیرا (8) انما نطعمکم لوجه اللّه لا نرید منکم جزاء و لا شکورا (9) “آن بندگان، نیکو به عهد و نذر خود وفا مى کنند و از قهر خدا در روزى که شر و سختیش همه اهل محشر را فرا گیرد مى ترسند. و بر دوستى خدا به فقیر و اسیر و طفل یتیم طعام مى دهند. و (گویند) ما فقط براى رضاى خدا به شما طعام مى دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسى هم نمى طلبیم.”
تفاسیر مختلف چند نکته‌ی اساسی از آیات 7-9 سوره‌ی مبارکه دهر، درباره مساله خانواده و سبک زندگی استخراج کرده‌اند که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1⃣ آن‌ها که به عهد خود وفا می‌کنند
زن یا مرد به یکدیگر یا فرزندان خود قولی نمی دهند که یا نخواهند یا نتوانند از عهده‌ی آن برآیند. از شروع زندگی و تعیین مهریه های خارج از توان مرد تا قرارهای شخصی و خانوادگی. حتی برخی به فرزندان‌شان قول هایی می دهند که نمی توانند به ‌آن‌ها عمل کنند.

2⃣ نذر و عهد ها لزوما مادی نیست
یکی از بزرگترین موانع نذر، کم‌توانی مالی است. از این آیات می آموزیم که می توانیم برای استجابت دعاهامان امورات دست به دامن نذورات معنوی همچون روزه گرفتن شویم.

3⃣ بهانه تراشی ممنوع
در شأن نزول آیه می بینیم گرچه چیزی برای خوردن نداشتند اما آن را بهانه عدم انجام وظیفه‌ی خود ندانستند و طبق نذرشان، عمل نمودند. بنابراین ما نیز باید تحت هر شرایطی به وظایف خود نسبت به خداوند و دیگر اعضای خانواده عمل کنیم و هیچ بهانه‌ای نباید مانع عمل به تکلیف شوند.

4⃣ هماهنگی در خانواده
زمانی که یتیم یا اسیری به خانه اهل بیت (ع) مراجعه کرد، اگر همگی رضایت به بخشش غذایشان نداشتند و اختلافی ایجاد می شد، خداوند چنین شانی برای عمل‌شان قائل نمی‌شد. شایسته است ما نیز در امور مهم زندگی، به تصمیم واحدی برسیم که هم سلامت خانوادگی‌مان حفظ شود و عنایت پروردگار شامل حالمان شود.

5⃣ خدا فراموش نشود
حواسمان باشد اگر گذشت و بخششی می‌کنیم خداوند ناظر بر اعمال ماست و برای مان محرومیت های بزرگوارانه را جبران می‌کند.

6⃣ کارهای جمعی در خانواده و اثرات آن
یادمان باشد دست خدا با جماعت است و اگر این جماعت، جمع مقدس خانواده باشد اثرات آن به مراتب بیشتر است. مانند نمازهای جماعت در خانه، پخت غذا، نظافت منزل، قرارهای معنوی در روزهای خاص و…
#روز_خانواده
#سبک_زندگی_اهل_بیت (ع)
#سبک_زندگی

❣ @khamenei_reyhaneh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.