✅ تفسیر ” نعمت ” در کلام حضرت امام رضا علیه السلام

✅ تفسیر ” نعمت ” در کلام حضرت امام رضا علیه السلام

?ابراهيم بن عباس گفت: خدمت حضرت امام رضا علیه السلام بوديم. يكی از شاگردان پرسيد: معنای ” نعيم ” در آيه ی شريفه‌ ی « لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ » [در روز قیامت، از شما درباره نعمت ها سؤال می شود] چيست؟

?حضرت با صدايی رسا فرمودند: هر كسی به طريقی معنی کرده است. بعضی گفته اند، منظور آب سرد است. بعضی می گويند مراد، خواب است. عده‌ ای نيز می گويند که غذای خوش طعم است.

?اما پدرم از امام صادق (ع) نقل كردند كه وقتی اين تعابیر درباره کلمه نعيم خدمت ايشان گفته شد، غضبناک شده و فرمودند:
هرگز خداوند از مخلوق در مورد چيزهايی كه به آنها تفضل فرموده است بازخواست نخواهد كرد و بر سر آنان منت نمی گذارد. اين كار از مخلوق ناشايست است که بخاطر غذا يا آب يا چيزهای ديگری كه به مردم داده، بر آنها منت بگذارد. چگونه می توان چيزی را كه برای مردم شايسته نيست، به خداوند متعال نسبت داد ؟!

?نعيم به معني ولايت و دوستی ما خاندان است و خداوند بعد از توحيد و نبوت از آن سؤال خواهد كرد. زيرا اگر بنده به لوازم ولايت و محبت متعهد باشد و به آن وفا كند، به نعيم بهشت كه زوال ندارد، دست می يابد.

?در ادامه روایت، حضرت رضا (ع) فرمودند: پدرم از امام صادق (ع) و ايشان نیز از امام باقر (ع) به همين طريق از حضرت علی (ع) نقل كردند كه پيامبر اکرم (ص) فرمودند:

?يا علي! اولين چيزی كه بعد از مرگ از بنده سؤال می كنند شهادت به توحيد و نبوّت من و اقرار به ولايت توست، به همان طريق كه خدا قرار داده و من نيز به مردم رساندم. پس هركس به اين قسمت اعتراف كند و اعتقادش نيز همان باشد، بسوی نعمتی كه هرگز نابودی و زوال ندارد رهسپار خواهد شد.

? کتاب ينابيع المودة، ج1، ص 111

@FARES_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.