✅ چرا حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را عالم آل محمد می نامند؟

✅ چرا حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را عالم آل محمد می نامند؟

?اگرچه ترویج علمی تشیّع بواسطه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بوده، اما لقب “عالم آل محمد” متعلق به حضرت امام رضا (ع) است. این لقب هم از جانب امام صادق (ع) و هم از امام کاظم (ع) برای ایشان بکار رفته است.
امام کاظم (ع) فرمودند: از پدرم امام صادق (ع) شنيدم که به من فرمودند: همانا عالم آل محمد در صلب توست و ای کاش او را درک می کردم، همانا او همنام امیرالمؤمنین علی (ع) است.

?هر يک از انبیاء الهی و اوصیاء آنان، براي تبليغ در سطح جامعه، روشی را بر مبنای شرايط جامعه در پیش می گرفتند.
در عصر پیامبر خاتم (ص)، ادبیات به کمال خود رسیده بود. لذا قرآن کریم بعنوان معجزه ي جاودان پیامبر عرضه مي شود که بليغ، فصيح و بي همتاست.

?در زمان حضرت رضا (ع) فرقه هاي مختلف فکري به تبليغ اعتقاد و سيره خود مي پرداختند. مأمون عباسي خليفه وقت، فرهنگ و زبان تمدن دوران خود را آموخته بود و بغیر از زبان عربی، به زبان ايراني و یونانی (دو کشور صاحب تمدن) نیز آشنا بود. او به علماء عصر خود دستور داده بود آثار یونانی را به زبان عربی ترجمه کنند.

?امام رضا (ع) در قامت وصی پیامبر (ص) و امام معصوم، با توجه به مقتضاي زمان براي نشر مکتب حقّه تشيع و مقابله با مکر مأمون، به تبليغ و تبيين و روشنگري عالمانه معارف دين پرداختند. لذا دائماً مجالس مناظره و بحث های علمی به اين قصد ترتیب داده می شد تا حضرت را تضعیف کنند، اما در غايت امام پيروز ميدان بودند و در برابر سؤالات مخالفان، پاسخ مستدل و محکم و منطقي مي دادند.

? مشروح این جلسات متعدد و پرشمار پرسش و پاسخ امام رضا عليه السلام با مخالفان در تاريخ ثبت و ضبط شده است.
@FARES_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.